Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Strategi och analys

Fler styr om mot dm

Publicerad: 27 Mars 2012, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:28

Reklambyråerna Scholz & Friends och TBWA satsar båda på direktmarknadsföring. Samtidigt ligger Wunderman i startgroparna på den svenska marknaden.


Ämnen i artikeln:

WundermanFriends TacticsTBWA

Wunderman Scandinavia drog igång i Sverige i somras efter att Wunderman sagt upp samarbetsavtalet med A-com. Bolaget har kontor både i Danmark och Sverige.

Nu är det dags att ta nästa steg. Byrån har anställt under hösten och är nu totalt 15 personer i Sverige.

– Det första halvåret har vi inte jobbat aktivt med nykundsbearbetning, men nu har vi vår plattform på plats och känner oss trygga med att synas och höras, säger Victoria Selhammer, vd på Wunderman.

Hon tror på en konsolidering av byråerna på marknaden, där de mindre byråerna slås ut.

– Många byråer har lagt ned det senaste året, å andra sidan ser vi dem som startar upp och försöker ha ett erbjudande som liknar vårt där vi kan leverera hela crm-erbjudandet. Kunderna inser att för att få affärsresultat så måste de även tänka på tekniken för att bli mer effektiva. De byråer som lyckas leverera detta tror jag blir färre, men större på sikt.

Scholz & Friends-bolaget Friends & Tactics är den senaste dm-byrån att se dagens ljus på den svenska marknaden. Bolaget startades i januari i år och vd är Magnus Widgren, tidigare på konkursade One Sthlm.

Friends & Tactics erbjuder kunderna resultatbaserade arvoden, vilket är ganska ovanligt i reklambyråvärlden.

– Det gäller att tänka slut­resultat och våga stå för det. Där hoppas vi bryta ny mark, säger Magnus Widgren.

För drygt ett år sedan startade reklambyrån TBWA affärsområdet TBWA/365 med inriktning på crm. Att reklambyråer ger sig in på dm-byråernas område tror Magnus Widgren kommer att bli allt vanligare.

– Uppdragsgivarna kräver resultat på både kort och lång sikt och man måste kunna leverera både varumärkesstrategier och försäljning. Tidigare har reklambyråerna kunnat gömma sig bakom parollen att reklamen ger effekt senare.

Robert Schelin, vd på TBWA:

– Dm, pr och digitalt är i princip samma sak i dag, och vår filosofi är att det görs bäst av reklambyrån, säger han.

Den tidigare Trackster-vd:n Susanne Preber Alm blev ansvarig för TBWA/365 när affärsområdet drog igång för ett år sedan, men hon slutade vid årsskiftet.

Det är ännu inte klart huruvida hon ska ersättas.

– Det för vi diskussioner om just nu, säger Robert Schelin.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.