Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag27.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Fler än 1 av 5 saknar kunskap om mobilen

Publicerad: 29 April 2014, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:39

Mobilen får en allt större del av Sveriges marknadschefers budget. Men mer än var femte marknadschef i Dagens Medias och Netigates undersökning säger själva att de saknar kunskap om mediekanalen.


I den senaste Marknadschefs­barometern, har 122 marknadschefer bland Sveriges 600 största annonsörer svarat på frågor om hur de ser på fram­tiden.

Fortfarande är det internet som dominerar bland kanal­valen, men budgetandelen för mobilreklam har ökat stadigt under det senaste året. IRM:s årsrapport visar samma sak: Mobilannonseringens tillväxt har mer än fördubblats under 2013. Det gör att mobilreklamen omsatte 900 miljoner kronor i fjol.

– I början av 2013 låg mobilmarknadsföringen på 2 procent av budgeten. Sista mätningen under fjolåret var den uppe på 9 procent, så mobilt har stadigt gått upp sedan första mätningen, säger Lars Lindberg, marknadschef på Netigate.

Men trots att marknads­cheferna lägger en allt större andel av sin budget på mobilmarknadsföring har de dålig koll på mediet. Var fjärde marknadschef anger brist på kunskap som skäl till att de inte investerar mer i mobilannonsering.

– Jag är lite överraskad över resultatet. I dag har över 65 procent av svenskarna en smartphone och mobilen är större än laptopanvändandet. Det är ofta där man har sina konsumenter i dag, så att man skyller på att man har för lite kunskap förvånar mig, säger Lars Lindberg, och fortsätter:

– Marknadscheferna borde hänga med bättre.

Nils Andersson Wimby, byråchef på mediebyrån Isobar, är av samma åsikt.

– Jag tror att det finns ganska mycket kunskap där ute, men det tar tid att få upp det på agendan. Det är en liten tröskel. Mitt råd är att inte försöka bygga någon specifik mobilstrategi, utan se den som en del av den övergripande kommunikationen.

Det första steget är att ta reda på hur målgruppens mobila beteende ser ut.

– Börja fråga konsumenterna, då faller det sig naturligt. Konsumenternas tid i mobilen ökar, nu börjar det bli dags att ta tag i det, så att man inte väntar tre år och så plötsligt har man tappat effekten av tv-reklam för att alla tittar i mobilen istället, eller så fadear online ut. Börja testa och utmana era byråer och samarbetspartners.

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.