Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Strategi och analys

Firar 50 år utan kolsyra

Generationer av svenskar har släckt törsten med 50-åringen Mer. När varumärket nu fyller ett halvt sekel blickar ägaren Coca-Cola framåt.

Dante Thomsen


Publicerad: 24 April 2012, 21:00
Uppdaterad: 06 December 2015, 14:24

Ämnen i artikeln:

Coca-Cola

Sedan den första Mer-flaskan tappades upp på Skånska Bjärehalvön har Mer blivit ett ursvenskt varumärke, älskat av generationer.

I år firar Mer 50 år och produktchefen Lena Carlberg menar att hemligheten bakom varumärkets styrka är att samma budskap har kommunicerats sedan starten.

– Att kommunicera att vi har en högkvalitativ produkt med ett högt fruktinnehåll utan tillsatta konserv­eringsmedel har alltid varit centralt, säger hon.

Tesen styrks av att Mer enbart bytt varumärkeskoncept vid två tillfällen sedan starten 1967. Det har dock inte hindrat dryckestillverkaren från att ligga bakom flera populära kampanjer.

Bland dem klassikern ”Will you carbonate?” från 1994.

– Den fick ett enormt genomslag och satte Mer på kartan i en tid då kolsyrad dryck var på frammarsch.

Tolv år senare, 2006, bytte Mer för första gången slogan, från ”För god för att kolsyra” till ”Älska mer”. Lena Carlberg beskriver konceptet som en av de viktigaste milstolparna i varumärkets historia.

Men lika viktig är framtiden.

I samband med dryckens 50-årsjubileum lanseras den nya kommunikationsplattformen ”The Lovinator”, som bygger vidare på kärlekstemat som lanserades 2006.

Bakom konceptet står McCann Stockholm.

– Vårt varumärke behöver utvecklas i takt med målgruppen, och med ”The Lovinator” vill vi göra ett statement om att vi hänger med. Vi jobbar också mer digitalt eftersom att vi vet att det är där målgruppen finns.

Vad har ni för kampanjmål?

– Det viktigaste är att vi fortsätter att bygga varumärket, men också att vi gör det relevant för våra målgrupper i dag. Med en ökad varumärkeslojalitet kommer ökad försäljning.

Ämnen i artikeln:

Coca-Cola

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.