Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Finska Avaus på väg till Sverige

Publicerad: 28 April 2015, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:03

Han ska ta finländska Avaus till Sverige.Den tidigare MRM/Mccann-vd:n Mikael Thiel är på jakt efter personal och räknar med att vara igång i augusti.– Vi har fått in två kunder i Sverige, säger han.


– Sverige är en intressant marknad för Avaus – den är ju dubbelt så stor som den finska.

I Finland har teknik- och strategibolaget Avaus de senaste åren vuxit snabbt och har nu ett sjuttiotal anställda och omsatte enligt den senaste årsredovisningen omkring 70 miljoner kronor.

– Tillväxten var 40 procent förra året, säger Mikael Thiel, och fortsätter:

– Bakgrunden är förstås det digitala skifte vi befinner oss mitt uppe i. Det finns så oerhört mycket data, och marknadsförarna behöver system för att ta hand om den. Det systemet är grunden i Avaus erbjudande, i nästa steg erbjuder vi strategi och kreativ utformning.

I Sverige finns än så länge två kunder – Fortum, och ytterligare en kund som Mikael Thiel inte får avslöja.

– Ingången för Fortum är hur de ska ta bättre hand om sina elkunder, förhindra att de hoppar av och kunna sälja nya elavtal. För att göra det ska vi hjälpa dem att följa kunderna genom de olika delarna av livscykeln.

Mikael Thiel har stort hopp om att snabbt teckna avtal med fler kunder.

– Det säljs tekniska system för marknadsföring för 750 miljoner kronor om året i Sverige, och kringtjänster för fem gånger så mycket.

Överst på agendan står att rekrytera fem, sex personer och hitta en lokal i Stockholm.

– Ambitionen är att bli en betydande spelare i Sverige. Vi kommer att bygga upp strategi och kreativitet i Sverige. Och behålla den tekniska expertisen i Finland.

Detta är Avaus

Finska Avaus säljer system för marknadsföring.

Bolaget har 64 anställda i Finland, och öppnar nu kontor i Stockholm under ledning av Mikael Thiel.

Omsättningen enligt senaste årsredovisningen landade på 6,4 miljoner euro, omkring 60 miljoner kronor.

Jämfört med året innan växte omsättningen med 42 procent.

Två kunder är klara på den svenska marknaden.

Niclas Rislund

niclas@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.