Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Strategi och analys

Filter: "Vi skulle kunna höja priset ännu mer"

Fallande räckvidder leder till ökade kontaktkostnader nästa år. Men bland andra Filter och Fokus går åt motsatt håll.


Publicerad 2010-11-25 08:00
Uppdaterad 2015-12-06 15:30

Ämnen i artikeln:

Fokus

Dela artikeln:

Dagens Media har gått igenom totalt 172 tidskrifters helsidespriser nästa år. Av dem höjer enbart 23 titlar bruttopriset medan fem titlar faktiskt sänker. Två titlar har ännu inte klart med de nya priserna.

143 av tidningarna mäts i Orvesto och för dem som har klart med de nya priserna har Dagens Media räknat ut kontaktkostnaden. 77 tidningar höjer kontaktkostnaden och 59 sänker, däribland Filter och Fokus. Endast tre titlar lämnar kontaktkostnaden oförändrad.

Filter ökar dock helsidespriset med 3000 kronor. Men eftersom räckvidden ökat markant, från 23000 till 50000 läsare, minskar kontaktkostnaden rejält och ligger nu på 60 öre per kontakt baserat på Orvesto Konsument 2010:1. Förra året var kontaktkostnaden 1,17 kronor, en minskning med hela 49 procent.

– De senaste tre numren har vi sålt slut så visst skulle vi kunna höja ännu mer, men det känns mer trovärdigt med den höjningen vi gör, säger Richard Kruuse, annons- och marknadschef på Filter.

Säljarna jobbar istället med att sänka rabatterna och sedan årsskiftet går tidningen med vinst.

– Där har det redan hänt ganska mycket och vi är jättenöjda med intäkterna.

 Även Fokus minskar sin kontaktkostnad på grund av att räckvidden ökat. Helsidespriset lämnas oförändrat, men kontaktkostnaden minskar med drygt 20 procent. Fokus vd Lars Grafström hoppas att det ska få annonsörerna att gå med fler kampanjer i tidningen.

– Vi ska ta en större del av annonskakan. Vår räckvidd ökar och konkurrenterna tappar mark. Att vi inte ökar bruttopriset är en klar markering till marknaden att det är dags att ta oss till nästa nivå, säger han.

Innebär det att ni minskar rabatterna?

– Självklart har vi en ambition att öka intäkten per sida – allt annat vore vansinnigt. Vi har inte ökat prislistan under de fem år Fokus har funnits, det ger trovärdighet.

Så gjordes undersökningen

Dagens Media har jämfört räckvidden enligt Orvesto Konsument 2010:1, och Orvesto Näringsliv 2010 för några titlar, med tidningarnas prislistor 2011 och därmed fått fram kontaktkostnaden.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.