Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Film ska lyfta lokalpressen

Publicerad: 17 Mars 2015, 22:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:09

Reklamköparna letar nya räckviddskanaler när linjär-tv tappar. Samtidigt kämpar lokalpressen med att stärka affären för rörlig bild.Nu ska lokaltidningen bli en nationell tv-aktör att räkna med – med hjälp av långfilm och tv-serier.


Just nu pågår inspelningarna av den nya svenska thrillerserien ”Gåsmamman”, med Alexandra Rapaport och Tommy Körberg i huvudrollerna. Men serien kommer inte att få premiär i en bred tv-kanal, och inte heller hos Netflix eller någon av de andra streaming­tjänsterna.

Istället visas ”Gåsmamman” kostnadsfritt på en rad lokaltidningars sajter – däribland Corre­n, UNT och Hela Gotland.

Sajterna har redan börjat sända långfilmer gratis och ska senare i vår visa Skavlan-profilen Niklas Källners egen talkshow ”I särklass med Niklas”.

Programmen levereras av Flow Network, grundat av tv-veteranerna Michael Werner, Per Möller, Staffan Samuelsson och Brita Sohlberg.

Genom att ge lokalpressen kvalitetsinnehåll, både köpt och egenproducerat, räknar de med att skaka om tv-branschen och göra landsortstidningarna till en räckviddskanal för reklamköparna.

– Lokaltidningarna har lojala användare, men de stannar för kort tid på sajten. Vi ska få dem att stanna längre, säger Michael Werner.

NTM-gruppen, där bland andra NT, UNT och Corren ingår, är med från start.

– Det är en intressant möjlighet att finnas där våra användare är, säger Correns publisher Anna Lindberg.

Det är inte svårt att förstå lockelsen. 2013 minskade de lokala reklaminvesteringarna med 8 procent till 13 miljarder kronor. Samtidigt växte marknaden för lokal tv-reklam med 6 procent till 900 miljoner kronor, enligt IRM.

– Annonsköparnas behov av rörlig bild på webben ökar, säger Christian Rissel, mediechef på byrån MEC.

Utmaningen för lokaltidningarna är att de var för sig är för små för att ta upp kampen om tv-köparna. Att producera eget rörligt material är för dyrt, och räckvidden för låg.

– Ensam är inte stark när alla jagar räckvidd. Med denna lösning kan lokaltidningarna ihop få stor räckvidd, och konkurrera med rikstäckande aktörer om programinköp, säger Magnus Zaar, Aftonbladets förra tv-chef, nu konsult i Flow Network.

Förhoppningen är att mixen av tidningarnas eget lokala tv-innehåll och Flows material ska få den lokala publiken att välja sin lokaltidning som tv-leverantör.

– Vi tror att vi kan få med i stort sett alla lokala mediehus under 2015, och att vi kan ta en signifikant del av tv-kakan, säger Michael Werner.

Affärsmodellen är enkel. Tidningarna får använda Flow Networks spelare och programinnehåll kostnadsfritt, mot att parterna delar på annonsintäkterna. Flow tar en större del av de nationella annonsintäkterna medan tidningen hanterar den lokala reklamen.

Thomas Peterssohn, vd på Mittmedia, har inte bestämt sig.

– Det är en diskussionsfråga. Vi är intresserade av mer rörlig bild och detta är ett alternativ, säger han.

– Lokaltidningarna är vana vid att vara hårt pressade, det är en intressant tanke att vi nu kan vara disruptive för tv-marknaden.

Flow Network är dock inte först med att erbjuda nationell tv till lokalpressen. För ett och ett halvt år sedan lanserade Playad Media Group ett erbjudande som omfattar spelare, videoinnehåll och annonsförsäljning.

Förhoppningen var att snabbt ansluta TT:s lokala samarbetspartners för att skapa räckvidd. Marknaden visade sig dock vara trögare än väntat – affären är ofta för liten för att hamna högst på mediehusens agenda – men satsningen fortsätter och ett tiotal lokaltidningar har hoppat på Playads erbjudande, Youplay.

– Det finns en styrka i att förena det lokala med det nationella, både på det kommersiella och det redaktionella planet. För medierna är det nödvändigt att ingå i ett stort sammanhang för att ha möjlighet att få ta del av de nationella pengarna, säger Jonna Strandberg, Nordenchef för Youplay.

Michael Werner ser inte Playad som en konkurrent till Flow och har inga problem med att finnas bredvid Playads spelare på lokalpressens sajter.

– Vi kommer att se många nya typer av samarbeten, det är det som är så spännande i den nya medievärlden, säger han.

Just nu är bolagets fokus att bygga upp tillräckligt starkt programinnehåll, men man för även diskussioner om ett annonssamarbete med Mediekompaniet, vars bolag Play Sverige säljer webb-tv-reklam till morgonpressen.

– Jag hoppas att vårt nätverk av mediehus ska hoppa på. Det behövs mer innehåll för att vi ska kunna möta reklamköparnas efterfrågan, säger Mediekompaniets vd Anders Sjösten.

Frågan är om läsarna är redo att välja sin lokaltidning för långsam tv som långfilm, dokumentärer och dramaserier.

Christian Rissel på MEC:

– Det finns en kraft i de lokala medierna, men de sliter sitt hår med det rörliga eftersom det kostar för mycket. Det är bra att de får hjälp med kvalitativt innehåll som även kan driva det lokala tv-materialet.

Nina Santini, broadcastchef på Vizeum, är inte säker på att lokaltidningarna lyckas samla tillräckligt många tittare.

– Det finns redan så många sätt att ta del av bra tv, och många tittare har redan valt en betaltjänst. Problemet för konsumenten är inte att hitta mer bra innehåll.

Detta är Flow Network

Grundades våren 2014 av Per Möller (vd), Michael Werner (styrelseordförande), Staffan Samuelsson (ekonomichef) och Brita Sohlberg (innehållsansvarig).

Grundarna tog över problemdrabbade filmuthyrningstjänsten Headweb, behöll spelaren (som är godkänd för att visa Hollywoodfilmer) och sålde resten av verksamheten till Film2Home. Är nu även delägare i Film2Home.

Ägs av grundarna, tillsammans med NTM-gruppen, riskkapitalistbolaget Kallskär, och kommunikationskoncernen WPP .

Ska leverera teknik och tv-innehåll till lokaltidningssajter i Sverige, både inköpt och egenproducerat. Än så länge visas ”Dagens film” hos tidningarna inom NTM-gruppen.

Medproducenter till thrillerserien ”Gåsmamman” med Alexandra Rapaport och talkshowen ”I särklass med Niklas” med Niklas Källner. Premiär senare i år.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.