Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag24.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Fiasko för kanalernas nya tv-produktioner

Publicerad: 24 November 2015, 22:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 20:20

Titta på siffrorna i tabellerna på det här uppslaget.Där hittar ni det största bekymret för de svenska reklam-tv-kanalerna.Nästan alla nya svenska produktioner ratas av tittarna.


TV4-Gruppen var i slutet av augusti först ut att kicka igång hösten med två helt nya programsatsningar – TV-soffan, som bygger på den internationella succén Gogglebox, och Spring, som var en relansering av 90-tals­succén På rymmen.

Efter andra avsnittet av Spring beskrev Aftonbladets tv-kritiker Jan-Olov Andersson programmet som ett brakfiasko av sällan skådat slag. Detta efter en tittarsiffra på 322 000 tittare på bästa sändningstid på en lördag.

Veckan innan hade Anderssons Aftonbladet-kollega Dante Thomsen slagit fast att TV-soffan är på gränsen till olidligt att titta på.

Det var han inte ensam om att tycka. Tittarsiffrorna halverades till andra avsnittet, som sågs av 366 000 klockan 20:30 på en söndag. Därefter möblerades Tv-soffan bort från primetime och förpassades till klockan 03:36 på morgonen.

När MTG TV och Discovery Networks började sjösätta sina nya höstprogram fortsatte kräftgången i rutan.

Av Kanal 5:s nya satsningar – Filip och Fredriks Jorden runt på sex steg, Berg & Meltzer på Oscars, Fest hos Bindefeld och Sveriges värsta kändisbilförare – har inte ett enda avsnitt setts av över 300 000 tittare.

Berg & Meltzer flyttades till en ny sändningsdag direkt efter premiären, som sågs av endast 121 000 tittare i hela befolkningen och 43 000 i målgruppen 15-44 år.

Big Brother har visserligen bidragit till att öka Kanal 11:s andelar (läs mer på föregående uppslag), men tittandet är i dag ändå försvinnande litet för det som en gång var ett av världens mest framgångsrika tv-format. Dagens Medias genomgång visar att Big Brothers 43 sända avsnitt har setts av i snitt 36 000 tittare i 3 plus och 19 000 i 15-44.

Inte heller MTG TV har lyckats med något av tv-husets nya program. Förkvällsprogrammet Hoppas det smakar med Robert Aschberg, som sändes i 28 episoder, sågs med några få undantag av färre än 100 000 tittare.

Rachel och Jossan: Utan filter, som beskrevs som Josephine Bornebuschs och Rachel Mohlins drömprojekt, blev en omedelbar kraschlandning. Premiären sågs av låga 155 000 tittare, medan avsnitt två drog unikt låga 63 000 tittare, varav 20 000 var i åldersgruppen 15-44 år.

TV4-Gruppen är det enda kommersiella tv-huset som har lyckats lansera nya svenska produktioner som kan beskrivas som framgångar.

Dramaserien Modus sågs av mellan 780 000 och 1 222 000 tittare, Brottsplats Sverige med TV3-värvningen Hasse Aro har parkerat sig på 600 000–700 000 tittare, och fredagsunderhållningen Boy Machine – med Jonas Karlsson, Peter Magnusson och Henrik Dorsin – var i den sjätte och senaste episoden uppe och nosade på 1 miljon tittare.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.