Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Strategi och analys

Festivalens segrare – Marabou

Publicerad: 19 Mars 2013, 15:06
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:51

Sponsorerna lägger ned miljonbelopp för att få förknippas med Melodifestivalen. Färska siffror från undersökningsföretaget Nepa visar hur bra – eller mindre bra – de lyckats med sina sponsorskap.


Ämnen i artikeln:

ElonNepaMarabou

Marabou, Coop, Elon, Telia och Statoil är alla huvudsponsorer av Melodifestivalen.

Hemlighetsmakeriet kring sponsringsavtalen är stort och hur mycket pengar SVT har dragit in på sponsorskapet vill varken de eller Live Nation som arrangerar evenemanget berätta.

– Jag vill inte kommentera i detalj hur affärsuppgörelsen kring Melodifestivalen ser ut, säger Anders Leijon, ansvarig för Melodifestivalens sponsorskap hos Live Nation.

Men enligt uppgift till Dagens Media handlar det totalt om upp­emot 30 miljoner kronor, och minst tre miljoner kronor per huvudsponsor. Totalt sågs finalen på Melodifestivalen av 4,1 miljoner människor. 56 procent av dem var kvinnor.

Från januari till februari, då Melodifestivalen sändes, har Marabous varumärkespreferens – som bygger på konsumenternas relation till varumärket – ökat med 10 procent. Bland kvinnor har den ökat ännu mer, med 19 procent.

– Marabou och Elon har fått bäst genomslag, sedan är frågan i vilken utsträckning de även har gjort andra marknadsinvesteringar under denna period, säger Linus Blom, strateg på Nepa.

Marabous produktchef för chokladkakor, Cecilia Lindau, är glad över resultatet.

– Sponsorskapet har hjälpt till att öka synligheten, tack vare vår närvaro i tv och i arenan där vi har haft en populär monter, vilket i våra ögon antagligen hjälpt till att påverka preferensen positivt. Sedan har vi haft flera starka produktlanseringar i slutet av januari och synts i butik. Det är svårt att säga hur mycket sponsorskapet har påverkat, vi håller som mest på att utvärdera det nu.

Kampanjen som har synts i butik har haft temat musikfest och enligt Cecilia Lindau matchar Melodifestivalen och Marabou varandra väl.

– Marabou är ett av Sveriges mest älskade varumärken och Melodi­festivalen är ett av de mest älskade evenemangen.

Även Elons varumärkespreferens har ökat från januari till februari, med 7 procent.

– Vi har satsat mycket runt omkring Melodifestivalen, så det är vi jätteglada över. Det är viktigt att se att det får effekt, säger Jimmy Sander, marknadschef, och fortsätter:

– Vi har använt sponsorskapet mycket och engagerat våra handlar­e genom att exponera Melodifestivalen i alla våra butiker. I våra tv-kampanjer och printkampanjer har vi också haft tydligt ”mello-fokus” och så har vi haft event på arenorna under alla deltävlingar.

Bland kvinnor har varumärkespreferensen skjutit i höjden för Elons del. Den procentuella förändringen mellan januari och februari är 78 procent.

– Jag kan inte svara på varför det ser ut så, men om det är så att fler kvinnor tittar på Melodifestivalen så har vi hittat rätt. Vi vill attrahera fler kvinnor, säger Jimmy Sander.

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

ElonNepaMarabou

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev