Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Festen är slut för mediebyråerna

Publicerad: 27 Augusti 2009, 07:30
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:15

Högkonjunkturen och fotbolls-EM gjorde 2008 till ett rekordår för mediebyråerna. Men på hösten tog festen slut.


Annonsvolymen som förmedlas via mediebyråer ökade med 5,5 procent till 12,3 miljarder kronor 2008, enligt Sveriges Mediebyråers Mediebyråbarometer.

Bäst resultat för året gjorde gjorde OMD och Carat med 19 respektive 10 miljoner kronor i rörelseresultat.

Starcom, Mindshare och Mediacommunications Services, där Mediacom ingår, hamnade på minus trots branschens uppgång.

Fotbolls-EM i juni stod för en stor del av förra årets ökning. Men Daniel Berg, vd på Scream, tror att även mediemarknadens utveckling gynnar mediebyråerna, och kommer att fortsätta att göra det trots lågkonjunkturen.

– I takt med att mediescenen blir mer komplex ökar behovet av rådgivning. Många som inte haft någon mediebyrå tidigare har upptäckt att de inte längre har tillräcklig kunskap för sitt medieval, säger Daniel Berg.

Under hösten 2008 drabbades mediebyråerna hårt av konjunkturnedgången.

Även 2009 har börjat tufft. Enligt Sveriges Mediebyråers mediebyråbarometer har mediebyråerna förmedlat 20 procent mindre hittills i år jämfört med förra året.

Scream, vars byråintäkt ökade med 5 miljoner kronor till 25 miljoner kronor förra året, räknar dock med tillväxt även i år, trots att flera av de befintliga uppdragen har minskat i omfattning.

– Många vet i teorin att det är bra läge att annonsera nu när bruset är lägre och priserna förmånligare. Men den vetskapen möts av realiteten med lägre budget där det inte finns utrymme att satsa, säger Daniel Berg, vd på Scream.

Men den minskade budgeten innebär även att fler jobbar hårdare för varje krona.

– Tuffa tider kräver mer analys och eftertanke. Inom analysdelen har vi mycket att göra även för de kunder som dragit ned medieköpen, säger Daniel Berg.

Även Amanda Koutra, vd på Carat, har tillförsikt. Förra året ökade byråintäkterna med 10 miljoner kronor till 112 miljoner kronor.

– Vi gjorde ett fantastiskt resultat förra året. Konjunkturen har påverkat oss, men det ser ut som att vi tar marknadsandelar under 2009, säger hon.

Till skillnad från Scream har Carat ökat sina befintliga uppdrag.

– Vi har utvecklat relationerna med befintliga kunder genom att bredda vårt erbjudande, bland annat på den digitala sidan och inom konsumentundersökningar.

Och det finns utrymme för att bredda ytterligare, främst inom digitala medier.

– Det digitala området är hetast på allas önskelista. Där finns många leverantörer men fortfarande få som klarar att hålla ihop allting.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.