Gå direkt till textinnehållet

Fem tips – så gör du på Instagram

Snart blir det möjligt att annonsera på Instagram.Mindshares Damon Razazi listar fem saker som ökar chansen att lyckas.

I höst blir det möjligt att annonsera på Instagram och det har aldrig funnits en bättre tid för företag att närvara på plattformen. Många varumärken har påbörjat sin resa på Instagram och med annonsering lanserat kan Instasidorna verkligen ta fart för varumärken.

Jag tänkte bjuda på fem saker att tänka på för att göra ditt företag redo för Instagram, som för närvarande används av 2 miljoner svenskar varje vecka.

1. Vi har förstått att konton som redan har en aktiv närvaro på Instagram kommer premieras när Instagram lanserar annonsering i Sverige. Börja samla på dig följare som du vill kommunicera med. Bloggare och diverse Youtubeprofiler har oftast väldigt många följare på Instagram. Hitta en ambassadör som matchar ditt varumärke eller din produkt och hitta samarbeten på Instagram som hjälper dig att bygga en följarbas.

2. Instagram handlar om visuellt tilltalande bilder. Det har ryktats om att grundaren av Instagram godkänner alla annonser personligen. Högst osannolikt nu när annonsering rullar ut i flera marknader, men på Instagram kommer vi inte kunna vara lika lata med innehållet som vi ibland varit på Facebook. Lägg med andra ord en god peng på attraktivt bildmaterial.

3. Du har en unik möjlighet att jobba med ditt videoinnehåll i Instagrams videoformat genom 15-sekunders-videos som startar automatiskt utan ljud i loop. Det kanske känns främmande jämfört med en traditionell tv-spot men det är den verkligheten man får leva med på Instagram. Även Facebook har en liknande videoprodukt implementerad i nyhetsflödet. De annonsörer som är snabba på att anpassa materialet till den nya plattformen har mycket att vinna.

4. Annonser på Instagram kommer fokusera på branding, för det kommer vara svårt att driva direkt konvertering. Att driva klicks som primärt mål är bara att glömma på Instagram. En bra Instagramstrategi kräver en välplanerad innehållskalender där du publicerar regelbundet med ett långsiktigt tänk och får med produkt/värderingar/aktuella händelser och historia. Ett tips är att kika på Volvos Instagram. https://instagram.com/volvocarsverige/. De gör det bra.

5. Priset har i andra marknader legat på 25 öre/kontakt och vi misstänker att ungefär detsamma kommer gälla här i Sverige. Det är betydligt dyrare än t ex Facebooks snittpris, som ligger på 3 öre. Styrningsmöjligheterna kommer också vara begränsade i jämförelse med Facebook. Instagram kämpar med att få användare att synka sitt Instagram med Facebook för att få tillgång till data.

På Instagram tror jag varumärken verkligen kan få vara sociala och kreativa i medier. Facebook och Twitter började kul men förvandlades snabbt till en kundtjänst för många stora svenska varumärken. På Instagram hoppas jag dessa företag får sin revansch.

Damon Razazi

Digitalstrateg Mindshare

Publicerad 2015-06-23 21.00Uppdaterad 2015-12-06 11.57

Dela artikeln: