Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag01.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Fem tips för Facebook

Publicerad: 17 Augusti 2011, 08:39
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:02

Sociala medier har blivit allmängods och företagens kamp om uppmärksamheten har hårdnat. Två experter ger sina bästa råd för att utnyttja ett allt mer krävande facebook.


Snart finns hälften av svenskarna på Facebook och många spenderar timmar där en vanlig vecka. Samtidigt växer konkurrensen om användarnas uppmärksamhet.

– Företag börjar inse att saker inte ”flyger av sig själva” utan att de ofta måste investera pengar i att generera trafik till sina Facebook-aktiviteter. Först när man uppnått en kritisk massa ser man effekt i sina satsningar, säger Judith Wolst, expert på sociala medier.

För att lyckas skapa förtroende i digitala kanaler krävs tålamod och ständig utveckling. Företag visar ofta upp en putsad bild av varumärket på den egna sajten, medan närvaron i sociala medier har en annan roll att spela.

– Användaren förväntar sig ett något annorlunda bemötande, en större ärlighet. Företag kan se det som ett hot då transparensen leder till nya typer av utmaningar där kritik lätt bubblar upp till ytan, säger Judith Wolst.

De olika Sociala medierna fyller olika funktioner, men Facebook är fortfarande viktigast – inte minst för nyheter, kampanjer, dialog och frågor till fansen.

– Twitter passar för de flesta företag bäst som en förlängning av pressrummet och kundtjänsten, säger Désirée Maurd, specialist på sociala medier på Prime.

Nylanserade Google Plus har fortfarande för få användare för att vara intressant – så länge målgruppen inte är enormt teknikdriven eller inom mediebranschen.

– 2011 markerar e-handelns intåg på Facebook och där tycker jag det finns mycket kvar att utforska. Att endast spegla en webbshop på Facebook kan tyckas lite poänglöst. Ett unikt utbud och erbjudanden är mer intressant, säger Désirée Maurd.

Judith Wolst förespråkar fler e-handelslösningar som utnyttjar Facebooks ekosystem och ger exempel som ”Bjud in fem vänner och få fri frakt” eller ”Publicera en outfit från oss på din vägg och få rabatt”.

De flesta företag vinner på att kombinera egna kampanjer med köpt utrymme på Facebook, men det finns undantag.

Désirée Maurd:

– Har man relation med en dedikerad grupp människor på Facebook så kan kampanjer få fart utan köpt stöd, men det bygger på att man har arbetat aktivt under lång tid.

Judith Wolst tipsar:

Definiera tydligt syfte och målgrupp.

Avsätt tillräckligt med resurser för att arbeta långsiktigt och ständigt utveckla närvaron.

Förbered din organisation på att hantera kritik i digitala kanaler. Hur skall olika scenarier bemötas och av vem?

Förbered din organisation på att kunna ge snabb respons.

Berätta om syftet med närvaron i den beskrivande texten på Facebook och twitter.

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.