Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Favoriten: Minis Getaway

Publicerad: 2 Februari 2011, 07:47
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:23

Guldägget slår i år på stort när tävlingen fyller 50 år. Förra året blev Storåkers McCann lite oväntat galans stora vinnare. I år är branschens storfavorit Jung von Matts ”Getaway Stockholm” för Mini.


Ämnen i artikeln:

MiniJung von Matt

Kampanjen är framtagen av Jung von Matt och Carat. Syftet var att marknadsföra nya  modellen Mini Countryman.

Under sju dagar förvandlades Stockholms gator till en spelplan. Via sin Iphone fick deltagarna i uppdrag att hitta en virtuell Mini Countryman. I potten låg en riktig bil.

Via telefonens gps-funktion såg deltagarna var den virtuella bilen befann sig och kom man minst 50 meter ifrån den kunde man ta den. Men de användare som befann sig minst 50 meter därifrån kunde då stjäla bilen ifrån dig.

Mer än 11 000 personer deltog i tävlingen.

Johan Blomström, cd på MRM Starsky, listar tre argument till varför kampanjen ska vinna ett Guldägg: den är underhållande, nyskapande och engagerande.

– Den är rätt på alla plan, både för målgruppen och för varumärket, säger Johan Blomström.

Även Comhems ”Youtube Hits by Judit & Judit”, TV3:s ”Sandhamnstek”, Stadsmissionen, Adressändring, Riksgälden, Halebop, Paper Cut och Ikeas ”Facebook Showroom” gillas av reklamarna. Den senare vann dock ett silver förra året och får inte vara med och tävla i år.

Men samtidigt är det svårt att hitta kampanjer som står ut bland förra årets skörd.

– Även om Sverige prisats internationellt så tycker jag att jämfört med föregående år så har inte så många kampanjer etsat sig fast i mitt minne, säger Nikolina Gorupec, creative media manager på IUM.

Experternas vinnartips inför Guldägget

Henrik Levahn, copywriter, Masscreation

– Jung von Matts "Getaway Stockholm" för Mini. Otroligt roligt. Första gången, såvitt jag vet, som en app förvandlar en stad till ett galet spel. Själv kollade jag appen flera gånger varje dag under tävlingen. Ett lysande exempel på kreatörer som skapar något nytt av teknik som på papperet kan verka träig. Hatten av!

Jacob von Corswant, ad, Jung von Matt

– ”Facebook Showroom” för Ikea eller vår egna kampanj ”Sandhamnstek” för TV3. De visar att smarta, kostnadseffektiva kampanjer är inte bara till för pro bono-kunder. Här har man använt en liten budget extremt väl – många har frivilligt sökt upp kampanjen, för att där umgåtts med varumärket under lång tid.

Nikolina Gorupec, creative media manager, IUM

– Minis ”Getaway Stockholm” är en av mina favoritkampanjer. Det är en enkel och smart lösning som skapade ett stort engagemang. Jag tycker att man alltför ofta bedömer kreativitet utifrån idéns unikitet och struntar i resultatet. Så att Mini lyckades locka 11 000 personer att engagera sig i ett reality game som är så pass geografiskt begränsat är väl om något ett kvitto på en lyckad kampanj. Sedan tycker jag att Comhem har hittat ett starkt koncept som särskiljer sig från konkurrenterna.  De drar nytta av aktualiteter som är tydligt kopplade till deras verksamhet. Närmare en miljon såg filmen ”Youtube Hits by Judit & Judit” på nätet och det har blivit en snackis likt Icareklamen i begynnelsens tid.

Johan Blomström, cd, MRM Starsky

– Jag tycker att kampanjen "Mini Getaway Stockholm" av Jung von Matt ska belönas. Tre bra argument: underhållande, nyskapande och engagerande. Den är rätt på alla plan, både för målgruppen och för varumärket.

Magnus Bergmark, strateg, Doberman

– ”Mini Getaway Stockholm”. Smart användning av mobil och webb för att engagera målgruppen och skapa viral spridning av kampanjen. Effektiv uppladdning av Mini som ett utmanande varumärke med koll. Flirten med illegal streetracing och cybernörderi är klockren. Idén att skapa sociala verklighetsspel med digitalt stöd är inte jätteny, men det är ambitiöst och beundransvärt att producera något som ligger långt utanför de vanliga reklamramarna. Extra poäng för att det var ett välarrangerat och snyggt paketerat event som inte bara lutade sig  på den digitala, virala effekten.

Rebecka Osvald, copywriter, Garbergs

– Om man lyckades visa myndighetsfilmen för Adressändring fem i tolv på nyårsnatten så väljer jag den som klar favorit. De lyckas dramatisera problemets kärna på ett roligt sätt som jag inte sett förut.

Tom Beckman, kreativ chef, Prime PR

– Riksgälden med Göran Persson och Leijonborg tycker jag är brilliant. Kul att se en bra kampanjidé förvaltas så att den blir bättre över tid. Riksgälden fick välförtjänt bra utdelning sist, men jag tycker att idéer som håller över tid har ett egenvärde och ser gärna mer utdelning där. Långsiktighet inom kommunikation är för övrigt ett allt viktigare tema i en värld av stunts och one-off:er. Dessutom kom Persson-filmen i samband med valet vilket ger extra plus i min bok – att ha förmågan att sätta sitt innehåll i en aktuell kontext är en annan framgångsfaktor jag tror på.

Anders Nyberg, ad, Swe

– Har flera favoriter, en av dem är Stadmissionens julkampanj. Helt vanlig reklam som är fantastiskt bra. De ställer något så avlägset som hemlöshet i kontrast till något alla förknippar starkt med tryggheten hemma och julen – Kalle Anka och pepparkakshus. Vips så känns det helt plötsligt väldigt nära. De gör det med helt rätt ton och även rent visuellt väldigt tilltalande. Svår att värja sig mot.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

MiniJung von Matt

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.