Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Strategi och analys

Fastighetsskatten - en zombie

Publicerad: 15 september 2010, 08:17
Uppdaterad: 6 december 2015, 15:39

Zombies, gravstenar och skräck är temat i Villaägarnas största reklamkampanj någonsin. Målet är att begrava fastighetsskatten för gott.


Ämnen i artikeln:

Saatchi Saatchi

De Rödgröna vill återinföra den ”gamla” fastighetsskatten om de vinner valet medan Alliansen vill utreda möjligheten att begrava systemet för fastighetstaxering för gott. Villaägarna gör därför sin största kampanjsatsning någonsin för att lyfta upp organisationens profilfråga på agendan.

– Vi befinner oss i ett viktigt läge eftersom det här valet kan innebära att fastighetsskatten försvinner för gott. Det handlar inte om partipolitik för oss utan vi hade drivit den här frågan oavsett vilka som hade velat återinföra skatten, säger Joacim Olsson, vice förbundsdirektör för Villaägarna.

Saatchi & Saatchi står bakom konceptet som ska fräscha upp småhusägarnas minne av hur livet kunde te sig när fastighetsskatten var en realitet.

– Vi använder ett starkt bildspråk som symboliserar fastighetsskattens frånfälle och att skatten var en läskig rysare en gång i tiden. Det kunde handla om tiotusentals kronor för en småhusägare när taxeringsvärdet kom i brevlådan, säger Joacim Olsson.

En kampanjsajt presenterar Villaägarnas argument mot fastighetsskatt tillsammans med banners och takeovers på breda sajter. I dag syns helsidesannonser i Sveriges storstadstidningar. Ett dr-utskick går också ut till målgruppen.

Kampanjsymbolen förverkligas under ett event i Stockholm som inkluderar en fyra meter hög gravsten med en hand från den begravda skatten.

– Utmaningen var att hitta en symbol som rymmer alla tusen argument mot skatten, säger Jonas Björlin, projektledare på Saatchi & Saatchi.

Byråfakta

Gustav Egerstedt (ad), Petter Dixelius och Henrik Berglöf (copy), Anna Nordell (planner), Jonas Björlin (projektledare), Maria Lindskog Klasén (produktionsledare), Sarah Tjellander (original).

Fotograf: Alexander Crispin

Webbyrå: Stopp

Eventbyrå: Utsikt kommunikation

PR-byrå: Diplomat PR

Synnöve Almer

Ämnen i artikeln:

Saatchi Saatchi

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev