Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag19.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

”Får säga att jag hade fel”

Publicerad: 31 Mars 2015, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:07


1 april 2015. Sedan våren 2006 har FHM, Moore och Slitz fått lägga ner. Moore har visserligen återuppstått – utan halvnakna kvinnor på omslaget – som gratistidning, men någon marknad för klassiska killtidningar finns inte längre. Strax innan Slitz gick i graven 2012 byttes även där avklädda modeller mot påklädda kända män på omslaget. Även Café följde Kings exempel.

– Man får väl säga att jag hade fel, säger Fredrik Helmertz, som fortfarande jobbar på Aller Media och tills nyligen var chefredaktör för tidningen Foto.

– Men ändå inte, det var någon form av peak där och tidningarna sålde relativt väl. Samtidigt var konkurrensen tuffare än någonsin just då och vad som hände var ju att de manliga intressena, inte bara för flickor och fotomodeller, gick över till nätet.

För varje år tappade de manliga titlarna läsare.

– Då fattade man inte, utan trodde att det berodde på att man gjort ett dåligt omslag, men sett i lite perspektiv var det en strukturomvandling som drabbade det manliga seg­- mentet mycket hårdare än det kvinnliga, säger Fredrik Helmertz.

Att Café och de andra tidningarna för män valde att slopa kvinnorna på omslagen har flera förklaringar, anser han.

– Det handlade om att det blev viktigare för Café att positionera sig som modemagasin än att sälja lösnummer. Omslag med tjejer hade fortfarande attraktionsvärde, men det man upptäckte var att det inte blev så gigantiskt stor skillnad om man hade Björn Borg på omslaget eller, säg, någon kvinnlig dokusåpastjärna.

En annan sak som spelat roll för utvecklingen av segmentet är det ökade intresset för kläder och smink bland män, menar Fredrik Helmertz.

– Den manliga fåfängan och egointresset blev så starkt, så det i sig blev attraktivt för tidningarna.

Finns det en framtid för det här segmentet i print, tror du?

– Det tror jag, för ”up market-titlar”, men inte för ”down market-titlar” – det innehållet finns på nätet. Mode och artiklar relaterat till det specifika i att vara man funkar. I dag ser vi ju hipsters som går runt med skägg, flanellskjorta och helst en bössa under armen samtidigt som de är fåfänga. Vart den vågen tar vägen, det kan jag inte sia om, men det blir intressant att följa.

Mer ur samma

Europachef ska stoppa Googlebojkott

Lönerna stiger på reklam- och pr-byråerna

Kanal 5 startar högupplöst webb-tv

Gratistidningarna i redaktionell kamp

Schyffert gör film av Norrlands Guld

FHM knaprar på Slitz

15 mars 2006. Halvnaket på omslaget lockar fortfarande till läsning och det råder fullt krig i tidningshyllan för män. Nykomlingen FHM, en klassisk killtidning med internationellt fokus, och modemagasinet King, som till skillnad från konkurrenterna valt bort kvinnor på omslaget, har nu funnits i drygt ett år. Sedan tidigare finns Moore, Slitz och Café på den svenska marknaden.

FHM ser ljust på framtiden och har som mål att gå förbi Slitz och bli störst i Sverige.

– Det blir vi inom tre år, säger Tobias Wickström, då chefredaktör.

Fredrik Helmertz, då förlagsredaktör för Café, räds inte den ökade konkurrensen. Tidningen har en stark mode- och livsstilsprofil, till skillnad från Moore och FHM, menar han. Och King är för smal.

– Inom kort kommer King att vara tvungen att ha tjejer på omslaget, slår han fast.

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.