Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Strategi och analys

Får nya delägare – och gör stor utlandssatsning

Publicerad: 2 September 2014, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:28

North Kingdoms grundartrio öppnar upp och släpper in tre nya delägare. Samtidigt flyttar vd:n och grundaren Roger Stighäll till Los Angeles för att ratta byråns USA-verksamhet.


Ämnen i artikeln:

North Kingdom

Flyttlasset gick i helgen. Den här veckan börjar Roger Stighäll sin nya tillvaro som ansvarig för North Kingdoms USA-verksamhet, på kontoret i Venice i Los Angeles.

Kontoret öppnades för ett år sedan och har i dag tio medarbetare.

Ända sedan starten 2003 har USA varit en viktig marknad för digitala byrån North Kingdom. I dag görs uppemot 80 procent av uppdragen åt amerikanska kunder som Disney, Netflix och Google.

Genom Roger Stighälls flytt hoppas byrån kunna ta hand om mer av USA-affären på plats i landet.

– Det börjar bli jobbigt med den stora tidsskillnaden och avståndet till kunderna, säger Roger Stighäll till Dagens Media.

Samtidigt ska Sverigekontoren i Stockholm och Skellefteå få mer tid över för att växa lokalt.

– Kontoren i Sverige och USA ska bli mer oberoende av varandra, även om det fortfarande är viktigt att vi är ett ”kingdom” med gemensam kultur.

I Stockholm bildas en ny ledningsgrupp, bestående av Sonja Lakner, team leader, Martin Johnson, tillväxtansvarig, och Ulrika Höjgård, produktionschef.

En viktig uppgift för dem blir att expandera byråns verksamhet i Europa.

– Hittills har USA-jobben krävt den mesta tiden, men i och med att jag flyttar dit får de som är kvar i Sverige fokusera mer på Sverige och Europa, säger Roger Stighäll.

Byrån har bland annat jobbat med Carlsberg, Lego och Adidas, men förhållandevis lite av byråns uppdrag görs för den europeiska marknaden. Nu längtar man efter mer uppdrag i närområdet, och i samma tidszon.

– Den europeiska marknaden är en otappad källa för oss, det är ett naturligt nästa steg för att hitta nya intäkter, säger medgrundaren och kreativa chefen David Eriksson.

Historiskt har North Kingdom oftast anlitats av slutkundens reklambyrå, men de senaste åren har byrån börjat arbeta allt oftare direkt med slutkunden

– Även i Europa börjar klimatet ändras, med allt fler företag som är intresserade av att jobba direkt med oss utan en reklambyrå som mellanhand, och vi blir oftare involverade i skapandet av nya digitala tjänster för kunderna, säger David Eriksso­n.

Martin Johnson blir den som ska leda den europeiska expansionen.

Han är också en av tre nya del­ägare i North Kingdom. Tio år efter starten har Roger Stighäll och hans medgrundare, Robert Lindström, designchef, och David Eriksson, kreativ chef, valt att starta ett partnerprogram och göra tre av medarbetarna till delägare.

Inspirationen kommer från Forsman & Bodenfors partnermodell och även Prime innan byrån köptes av Weber Shandwick.

Förutom Martin Johnson är Daniel Ilic och Jacob Nylund, cd respektive ad på Los Angeles-kontoret, nya delägare i byrån.

– Precis som många andra har vi haft ett antal intressenter som har knackat på dörren, men vi har kommit fram till att vi hellre fortsätter på egen hand. Vi tror på oss som ledare och på den grupp av medarbetare vi har, säger Roger Stighäll.

Fem andra digitala byråer

Nettoomsättning Rörelseresultat Anställda

Creuna AB 135,5 (140,7) 7 (16,9) 109

B-Reel AB 36,5 (41,3) -1,5 (5,5) 27

Doberman AB 61,5 (57,9) 3,8 (5,3) 48

Great Works AB 58 (80,9) 5,5 (3,9) 38

Perfect Fools* 28,1 (35,8) 470 (946) 21

North Kingdom grundades 2003 i Skellefteå av Roger Stighäll, Robert Lindström och David Eriksson.

I dag har byrån knappt 50 medarbetare i Skellefteå, Stockholm och Los Angeles.

2013 omsatte North Kingdom Design & Innovation AB 60 miljoner kronor (52 miljoner) och gjorde en vinst på 2,2 miljoner kronor (3,1 miljoner).

North Kingdom

North Kingdom grundades 2003 i Skellefteå av Roger Stighäll, Robert Lindström och David Eriksson.

I dag har byrån knappt 50 medarbetare i Skellefteå, Stockholm och Los Angeles.

2013 omsatte North Kingdom Design & Innovation AB 60 miljoner kronor (52 miljoner) och gjorde en vinst på 2,2 miljoner kronor (3,1 miljoner).

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

North Kingdom

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.