Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Strategi och analys

Fackpress straffas av snabbare beslut

Publicerad: 8 Mars 2011, 09:16
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:18

Återhämtningen efter krisåret 2009 gick snabbare än någon vågat hoppas. Men när investeringsnivåerna nu återgår till forna nivåer märks stora förändringar i förhållandet mellan medieslagen. Tv står starkare än någonsin medan de tryckta medierna tappar.


Ämnen i artikeln:

IRMSveriges TidskrifterTU

Efter finanskrisen minskade reklaminvesteringarna i Sverige med 13 procent. Men redan under fjärde kvartalet började återhämtningen och 2010 överträffades alla prognoser.

Marknaden växte med 9 procent och väntas, enligt IRM:s prognos, redan nästa år vara uppe på samma nivå som succéåret 2008.

– Allt ställdes på ända efter Lehman Brothers fall vilket skapade en extrem osäkerhet hos alla aktörer. Men i slutet av året insåg många att de varit överdrivet försiktiga och efter det exploderade tillväxten, säger Magnus Anshelm, vd IRM.

Tv-kanalernas andel av reklammarknaden ökade med nära två procentenheter mellan 2008 och 2010, från 15 till 17 procent, och väntas fortsätta att växa under året.

Internet ökar ännu mer – andelen växte från 15 till knappt 19 procent mellan 2008 och 2010 – med sök som den största tillväxtmotorn.

Förlorarna efter finanskrisen är de tryckta medierna. Trots att dagspressens återhämtning förra året var större än marknaden som helhet, har marknadsandelen minskat med en hel procentenhet jämfört med före krisen.

– Vi är tillbaka på 2004 års nivå, men jag tvivlar på att vi någonsin kommer tillbaka till de höga siffrorna från 2008. Branschen kan inte förvänta sig att flyta med hela marknaden uppåt efter varje lågkonjunktur utan måste fortsätta att leta alternativa intäktskällor, säger Anna Serner, vd på Tidningsutgivarna.

Även tryckt populär- och dagspress backar.

– Fackpressen brukar återhämta sig snabbt i högkonjunktur, men hämtade förra året bara upp 7 av de 30 procent de tappade under krisen. Besluten går snabbare nu vilket missgynnar trögrörliga, varumärkesbyggande medier som fack- och populärpress, säger Magnus Anshelm.

Precis som för dagstidningarna ståt tilltron för tidskriftsförlagen istället till nya plattformar.

Sveriges Tidskrifters vd Kerstin Neld:

– Innovationskraften i tidskriftsbranschen innebär en förändrad intäktsstruktur för våra medlemmar. Nya digitala plattformar, event och olika sätt att tjäna pengar på tidskrifternas varumärken utvecklas hela tiden.

Tv-kanalernas andel av reklammarknaden väntas fortsätta att öka under de kommande åren. Men förr eller senare minskar traditionell tv, spår Magnus Anshelm.

– Konsumtionen av rörlig bild kommer öka men jag har svårt att se att traditionell tv fortsätter uppåt i samma takt på sikt. Utmaningen för tv-husen blir att tjäna pengar på kontakterna även i plattformar, säger Magnus Anshelm.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

IRMSveriges TidskrifterTU

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev