Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Facebook till Sverige

Publicerad: 26 Augusti 2009, 12:20
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:15

Trots stark trafik går annonsförsäljningen trögt. Därför öppnar Facebook försäljningskontor i Stockholm, med Martin Ingemansson som chef. – Vi blir fyra personer, säger han.


Kurvorna för Facebookanvändandet i Sverige fortsätter uppåt. Enligt sajten är antalet användare över 2,5 miljoner. Det är en fördubbling sedan förra sommaren.

Trots att sajten är en av de mest trafikerade i Sverige har annonsförsäljningen hittills varit mycket liten. Få stora annonsörer syns på sajten, många annonser handlar om dejtingsajter och spelbolag, och flertalet annonser är egenannonser från Facebook.

I september ska det bli ändring på det – då öppnar Facebook ett nordiskt kontor i Stockholm med försäljningschefen Martin Ingemansson som ansvarig.

– Sverige är färdigrekryterat och vi blir fyra personer från start. Hur många vi blir framöver går inte att säga, säger Martin Ingemansson.

I övrigt är han fåordig om Facebooks närvaro i Sverige eftersom att han formellt ännu inte påbörjat sin tjänst. Han säger dock att närvaron inte enbart handlar om direktförsäljning.

– Mycket handlar om utbildning, Facebook är inte bara  vanliga banners.

Etableringen i Norden välkomnas av mediebyråerna.

– Det blir som smörjolja, på samma sätt som när Youtube lanserades här. Allt blir mycket enklare med ett lokalt kontor där man hamnar högre i prioriteringslistan, säger Peter Cederholm, chef för Carat Interactive.

Kenneth Danielsson, vd på Wisely, instämmer:

– Förhoppningen är också att vi ska få tillgång till möjligheter utöver det vanliga och kan göra coola grejer på den lokala marknaden.

Martin Ingemansson kommer tidigare från en liknande roll på det nordiska Myspacekontoret i Stockholm.

Myspace har stött på stora problem med sin etablering i Sverige. Enligt flera uppgifter till Dagens Media lades kontoret ned under sommaren och den nordiska marknaden sköts numera från Myspace kontor i London.

Både Myspace nordiska vd Hans Eriksson och Myspace globala kommunikationschef Dani Dudeck vägrar att kommentera uppgifterna.

Enligt statistiktjänsten Alexa finns Myspace inte bland de 30 största sajterna i Sverige, samtidigt som Facebook är nummer 3. Ur ett annonsperspektiv ser Kenneth Danielsson dock flera likheter mellan Facebook och Google.

– Facebook är som en maskin där mycket går att sköta automatiskt på samma sätt som hos Google.

Facebook Sverige AB registrerades i april i år. I styrelsen sitter bland annat Chandlee Blake, Facebooks första anställda i Europa som lanserade sajten i Storbritannien.

Inga svenskar finns i den ordinarie styrelsen, men bolaget är registrerat hos Hellström Advokatbyrå i Stockholm.

Ola Eriksson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.