Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag30.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Facebook starkaste dm-trenden

Publicerad: 30 Mars 2011, 12:08
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:15

Facebook har slagit igenom på allvar i direktmarknadsföringen. Hälften av de nominerade kampanjerna i Guldnyckeln använde sociala medier för att öka kännedomen. "Det är en väldigt tydlig trend", säger Johan Blomström, ordförande i Guldnyckeljuryn.


Det är andra året i rad som Johan Blomström, kreativ chef på MRM Starsky, ledde juryns arbete inför Guldnyckeln.

Efter att ha granskat bidragen i årets tävling pekar han ut den ökande användningen av sociala medier som den starkaste trenden just nu.

Hälften av de nominerade bidragen innehöll sociala medier-inslag, vilket är betydligt fler än året innan, menar Johan Blomstrand.

– I år märks det tydligt att annonsörerna har tagit fasta på svenskarnas stora engagemang i Facebook, säger han.

Framför allt används sociala medier för att sprida information om en kampanj, och på så sätt öka kännedomen.

Så gjorde bland annat Tre, vinnare i företagskategorin, där de företag som tävlade om att utses till ”Sveriges bästa reception” uppmanades att ragga röster på Facebook och Twitter.

Johan Blomström konstaterar också att digitala medier har blivit en självklar ingrediens i direktmarknadsföring. Nästan alla nominerade kampanjer i Guldnyckeln innehöll digitala medier, som ett komplement eller som ensam bärare av budskapet.

– Fler och fler inser betydelsen av att integrerade kampanjer med en mix av flera olika kanaler. Att så många av de digitala kampanjerna blev nominerade, visar att det ger effekt, säger Johan Blomström.

Däremot saknade han mobila kampanjer bland årets tävlingsbidrag. Nästan inga av de inskickade bidragen innehöll mobila inslag.

– Det tyder på en tröghet i branschen och hos kunderna. Man har inte riktigt förstått hur man ska hantera mobilen. I år får vi troligen se betydligt fler mobila kampanjer.

Här är årets hetaste trender

1. Sociala medier. Hälften av de nominerade kampanjerna använder sociala medier, i synnerhet Facebook, för att öka spridningen.

2. Digitala medier. Nästa alla nominerade kampanjer, 80 procent, har digitala inslag eller använder internet som huvudkanal.

3. Lojalitetsprogram. Fler företag har börjat inse värdet i sina kunddatabaser och har skapat lojalitetsprogram för att utnyttja det. Antalet lojalitetsbidrag i Guldnyckeln ökar.

4. Mobilen. Intresset är högt, men mobila kampanjer lyser fortfarande med sin frånvaro bland tävlingsbidragen i Guldnyckeln.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.