Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag17.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Facebook ska visa sitt värde

Publicerad: 17 Februari 2015, 22:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:09

Facebooks nya attribueringsmodell ska visa det verkliga värdet av en annons på sajten. "De flesta som köper har inte klickat på annonsen", säger Facebooks Nik Shah.


Facebook har lanserat en ny attribueringsmodell för att visa vilken roll sajten spelar i köp­processen.

Istället för att räkna hur många som klickar på en annons, utgår modellen från hur beteendet hos dem som sett en annons skiljer sig från det hos dem som inte har sett den.

– Facebooks algoritm gör att de som är mest benägna att klicka på annonser är de som får se flest annonser, medan de som inte klickar inte exponeras lika mycket, sade Nick Shah, mät­expert på Facebook, när den nya modellen presenterades för svenska annonsörer härom veckan.

Samtidigt finns det undersökningar som visar att de flesta som sett en Facebook-annons, och senare köpt produkten i fråga, aldrig klickade på annonsen.

– Ibland är det klickbaserade värdet för en Facebook-annons så lågt som 5 procent av det verkliga värdet, säger Nik Shah.

Facebooks nya modell utgår från testgrupper, med en grupp Facebookanvändare som exponeras för en annons och en grupp som inte gör det.

Tillsammans med annonsören mäts hur många från respektive grupp som köper produkten, online eller i butik, för att fastställa annonsens påverkan på köpbeslutet.

Kristina Juhlin, digitalchef på Carat, välkomnar Facebooks nya attribueringsmodell.

– Det är modigt att lansera en modell som visar så tydligt vad en annons på Facebook ger. Det är inte säkert att modellen gynnar Facebook, säger hon.

Just nu pågår diskussioner med ett par av Carats kunder för att testa modellen.

– Det är intressant att den kopplar offlineköp till online­annonser, men det kräver att annonsören får in uppgifter om köparna, som mobilnummer eller mejladress.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.