Facebook – en plats för dialog

Att lägga ut en vacker fjällbild vore ett enkelt sätt att generera många ”likes”. Men för att bygga sitt varumärke med hjälp av sociala medier krävs det mera.

– Det ger en annan bredd när användaren förstår att produktutvecklaren ser ens behov, säger Jerry Engström, marknadschef på Fjällräven.

I ett inlägg på Fjällrävens Facebooksida frågade man användarna hur de vände sig när de sov i sovsäck – med säcken eller i säcken. Inom loppet av en timme hade man fått över 800 svar. Det visade sig att de två sätten var ungefär lika vanliga. Informationen användes av företagets produktutvecklare. I dagarna har en ny sovsäck lanserats – i två versioner, en ”move-in-” och en ”move-with-sovsäck”.

– Genom att använda Facebook kan vi få med användaren hela vägen. Det ersätter det gamla sättet att jobba med fokusgrupper, säger Jerry Engström, som jobbat som marknadschef på Fjällräven sedan 2008.

Att basunera ut ett budskap till alla och envar tror han inte på. Istället gäller det att rikta kommunikationen till dem man verkligen vill nå.

– När vi lägger ut en vacker fjällbild kan vi generera många ”likes”. Men det är ju egentligen själva naturupplevelsen man gillar, och den typen av inlägg är lätt för en konkurrent att kopiera. Om vi där­emot lägger ut en fråga från våra produktutvecklare blir varje ”like” och kommentar mer värdefull, då den är än närmre kopplad till vårt kunnande samt är svårkopierad, säger Jerry Engström.

Genom att föra en tät dialog med kunderna – antingen via ett medium eller via mun-till-munmetoden har Fjällräven stärkt sitt varumärke.

I dag finns man etablerad på 28 marknader och den välkända Fjällräven Kånken bars bland annat av karaktären Lisbeth Salander i filmatiseringen av Stieg Larssons ”Millenniu­m-trilogin”.

I dag har Fjällräven cirka 250 000 följare på Facebook och en miljon tittare på Youtube.

Enligt Jerry Engström består användarna av såväl erfarna frilufts­älskare som yngre personer. Via Google Analytics mäter man hur många som klickat vidare från Facebook till produktsidan, men hur många klick som mynnar ut i köp är omöjligt att avgöra eftersom det ännu inte är möjligt att göra köp direkt via Facebook.

News Pilot

Publicerad 2013-03-05 22.00Uppdaterad 2015-12-06 13.53

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: