Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag29.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Facebook bygger om

Publicerad: 8 December 2010, 07:10
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:28

Med 500 miljoner användare världen över – och mer än 4 miljoner i Sverige – är Facebook en självklar plats för marknadsförare. Nästa steg är att få Facebookanvändarna att börja shoppa. "Det är marknadsföringens heliga graal", säger Christian Hernandez, internationell utvecklingschef på Facebook.


Det var när ”Pages”-funktionen lanserades för ett par år sedan som Facebook blev verkligt intressant för marknadsförare, säger Christian Hernandez. Med ”Pages” kan företag skapa användarprofile-r över sina varumärken, och ta plats i använd-arnas sociala nätverk.

– Facebook har blivit en plats där du inte bara umgås med dina vänner utan även med de varumärken du bryr dig om.

Genom ett analysverktyg som är kopplat till profilen får företaget information om användarna och hur de interagerar med varumärket.

– Motprestationen är att företagen måste ge ett relevant mervärde till användaren, annars släpps de inte in, säger Christian Hernandez.

Facebook har växt med rekordfart de senaste åren, från 100 miljoner användare i slutet av 2008 till över 500 miljoner i dag, och 200 miljoner användare av Facebook i mobilen.

I Sverige har Facebooks framfart gått ut över nätverk som nedlagda Lunarstorm, och Bilddagboken.

Grundaren och koncern-chefen Mark Zuckerbergs vision är att ”göra hela webben social”, med Facebook som inloggning. Nyckeln är ”Gilla”-knappen och rekommendationstjänsten som implementeras på fler och fler sajter. I dag finns det en ”Gilla”-knapp på tre miljoner sajt-er världen över, vilket genererar flera miljarder klick per dag.

Genom att låta användarna ta med sig sin Facebook-profil till andra sajter, kan sajterna i gengäld ge användaren en personligare upplevelse.

– Magin inträffar när jag genom Spotify kan hitta ny musik baserat på mina vänners rekommendationer, eller få bok-rekommendationer från Amazon utifrån vad jag gillat tidigare, säger Christian Hernandez.

Nyligen lanserade Facebook geoposition-eringstjänsten Facebook Places, där användarna ”checkar in” där de befinner sig på samma sätt som i Foursquare och Gowalla.

Nästa steg är att låta företagen koppla erbjudanden till dem som checkar in, något som bland annat H&M har testat i USA. Svenska Facebook-användare väntar fortfarande på ”Places”, men tjänsten är på gång, lovar Christian Hernandez.

Även Gowalla och Foursquare, som under året har växt i popularitet bland svenska smart-phoneanvändare, har öppnat för möjligheten för företag att koppla erbjudanden till tjänsten.

– Det är där vi ser bulken av våra affärsmöjligheter, men fokus nu är att göra tjänsten bättre för våra användare. Om vi kan växa till tiotals miljoner användare finns det många sätt för oss att tjäna pengar, säger Gowallas grund-are Josh Williams till Dagens Media.

Facebooks intäkter baseras framför allt på annonser och annonssamarbeten, samt på nya valutan för virtuella köp, ”Credits”, där Facebook tar en tredjedel av priset. Hur stor försäljningen är talas det tyst om, men enligt uppgifter till Reuters tjänade Facebook 800 miljarder kronor förra året.

Fler aktörer

Gowalla och Foursquare

Positioneringsappar för mobilen där man får belöningar för varje plats man ”checkar in” på. Gowalla har en knapp miljon globalt och uppskattningsvis omkring 90 000 användare i Sverige, enligt Nils Andersson på Carat. Foursquare har omkring 4 miljoner användare globalt och uppskattningsvis omkring 14 000 i Sverige.

Twitter

Mikroblogg för meddelanden på max 140 tecken. I USA kan företag sponsra inläggen och andra annonsmöjligheter är under utveckling. Drygt 90 miljoner användare globalt, och drygt 100 000 i Sverige.

Youtube

Videosajt där användarna laddar upp sina egna filmer, och sprider vidare filmer de gillar. 35 timmar material laddas upp varje minut.

Bilddagboken

Trots Facebooks framfart fortfarande en stark plattform bland unga, som laddar upp och delar med sig av bilder. En knapp miljon unika besökare i veckan.

Path

Nytt socialt nätverk ”för kvalitativa relationer” med maxgräns vid 50 kontakter per person, grundat av före detta Facebookmedarbetare.

Bloggosfären

Bloggar om specialintressen är viktigare än uppmärksamhet i medierna för många annonsörer. u?6 procent av svenskarna har en egen blogg. Kvinnor är mest aktiva, både bland bloggarna och läsarna.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.