Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

lördag15.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

"Få tryck trots kapad budget"

Publicerad: 13 december 2012, 07:44
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:01

När budgeten stramas åt blir det än viktigare att välja rätt kanaler – och leverera smart kommunikation. Det är också vad landets marknadschefer ser som 2013 års största utmaning, enligt Dagens Medias stora budgetenkät.


I enkäten fick marknadscheferna för 100 av Sveriges största annonsörer svara på frågan ”Vilken är er största kommunikationsutmaning 2013?”.

Flera svar pekar åt samma håll. I enkäten svarade 22 procent av marknadscheferna att budgeten minskar med mer än 10 procent till nästa år. Det är också en av de största utmaningarna som marknadsavdelningarna upplever att de står inför – att lyckas nå ut och synas med en åtstramad budget.

– Att med en mindre mediebudget nå fram i ett riktigt krig om marknadsandelarna, säger en av marknadscheferna.

Dessutom svarade flera respondenter att de vill bli bättre på och synas mer i digitala kanaler.

– Bli mer effektiv än mina konkurrenter. Bli riktigt vassa inom de digitala kanalerna och använda medievalen än bättre för att bygga vårt varumärke och öka försäljningen, svarade en annan respondent.

Detta blev också tydligt då flera marknadschefer berättar att de planerar att öka investeringarna på internet och i sociala medier samtidigt som tv och print backar.

– Att hitta rätt medie­mix när print blir svagare och tv-tittandet förändras, säger en marknadschef.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.