Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Få tror på det sociala

Publicerad: 30 Mars 2011, 11:37
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:14

Skepsisen till sociala medier är stor bland svenska företagsledare. Två tredjedelar tror inte att närvaro sociala medier stärker varumärket. Ännu färre tror att det leder till ökad lönsamhet.


Mindre än vart femte svenskt företag använder i dag sociala medier i sin kommunikation med kunderna.

Det visar en undersökning som TNS Sifo genomfört på uppdrag av Telia och Cisco.

– Det är väldigt lågt om man ser till befolkningens stora närvaro i sociala medier. Tyvärr verkar inte företagarna ha insett nyttan med sociala medier, säger Teliasoneras expert på sociala medier Lars-Göran Wallmark.

Cheferna har lägre förtroende för sociala medier än genomsnittet bland medarbetarena. Lars-Göran Wallmark tror att en del av förklaringen är demografisk. De flesta chefer är äldre och hör inte till dem som var tidigt ute i Facebook och bloggar.

– Basen är vilken kunskap man har själv. En chef som är aktiv i sociala medier är mer benägen att använda sociala medier i företagets kommunikation. Andra blir avskräckta när de hör om Farmville och läser om personer som fått sparken för något de skrivit på Facebook.

Bara 20 procent av företagsledarna tror att användningen av sociala medier leder till större affärsnytta. En dryg tredjedel anser att sociala medier stärker varumärket.

Skepsisen är störst bland småföretag och bolag inom tillverkningsindustrin medan företagare inom finansbranschen och detaljhandeln har en betydligt positivare inställning, även om bara en dryg tredjedel anser att sociala medier leder till affärsnytta.

– Det finns småföretagare inom tillverkningsindustrin avstår från sociala medier av den enkla anledningen att de inte är bra på att kommunicera i skrift, säger Lars-Göran Wallmark.

Han tror dock att det är en tidsfråga innan kunderna kommer kräva att även de små företagen har närvaro i sociala medier.

– Ge det två-tre år.

Används mest i Värmland

• 17 procent av svenska företag är aktiva i sociala medier.

• En femtedel tror att sociala medier ger större affärsnytta.

• Småföretag är mer negativt inställda än stora företag.

• Skepsisen är större i offentlig sektor än i näringslivet.

• Företag i städerna är mer positiva än företag ute i landet.

• Sociala medier används mest av företag i Värmland (24 procent av bolagen) och minst i Jönköping (8 procent).

Undersökningen genomfördes i höstas. Drygt 2 000 beslutsfattare i 5 000 svenska företag inom alla branscher deltog.

Källa: Sifo TNS

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.