Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

”Få personer har en dator hemma”

Publicerad: 23 September 2009, 07:15
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:13

I Kina finns över 300 miljoner internetuppkopplingar. Tillväxtpotentialen är enorm – både vad gäller användande och medieinvesteringar


Under de senaste sex åren har internetanvändarna i Kina ökat med 450 procent. Enligt  CNNIC, China Internet Network Information Center fanns det 338 miljoner fasta internetuppkopplingar i Kina i juli i år. Vid årets slut spås de ha ökat till nästan 390 miljoner. Över 90 procent av uppkopplingarna är bredbandsuppkopplingar, något mer än i Sverige, där 89 procent av 4,3 miljoner internetuppkopplingar är bredband. Men en stor del av kineserna, 35 procent, surfar från internetcaféer, enligt CNNIC.

– Få personer har fortfarande en dator hemma, vilket gör att internetcaféer blir väldigt viktiga, säger Paul Wang, utecklingschef på internetkonsulten CIC i Kina.

Nätcaféerna måste ha tillstånd för sin verksamhet, dels för att det kinesiska styret enklare vill kontrollera nätet och den censur som sker på nätet, dels för att kommunistregimen anser att nätcaféerna bidrar till onormalt användande av nätet.

– Censuren märks på väldigt olika sätt, ibland är det stora mängder information som stoppas, men ibland märks den inte alls, säger Paul Wang.

Samtidigt blir mobiltelefonen en allt viktigare väg in till internet. Enligt analysföretaget Emarketer uppskattades antalet mobilanvändare till 640 miljoner i slutet av 2008. 85 miljoner av dem har tillgång till internet i mobilen.

Tidigare i år klassade den kinesiska regeringen delar av MSN som pornografiskt och censurerade sajten. Facebook och Twitter är också spärrade.

Google har  censurerat sitt innehåll, vilket har kritiserats i västvärlden. Bland annat sker filtrering av pornografiskt material. Men även inhemska jättar, som sökmotorn Baidu, som är mer än dubbelt så stor som Google, censureras.

Inte heller Baidu är den största sajten i Kina. Enligt Comscore är det chattjänsten Qq som är störst. Sajten har 380 miljoner användare, jämfört med Facebook som har runt 1,5 miljoner användare i Kina. Bland sociala mediejättar finns också Xiaonei, som är en direkt kopia på Facebook. Sajten hade nästan 13 miljoner unika besökare i mars, enligt Communication Information.

medieinvesteringarna i digitala medier är mycket små i förhållande till det stora internetanvändande i landet. Enligt kinesiska analysfirman BDA investerades 17 miljarder kronor på nätet 2008. Utslaget per internetabonnemang ger det 57 kronor. I Sverige investerades samma år 1 116 kronor per abonnemang.

Till 2012 spår Emarketer att annonseringen ökat till 25 miljarder kronor i Kina.

– Allt tyder på att marknaden för nätinvesteringar kommer att fortsätta kraftigt uppåt. I vilken takt är dock svårt att säga, säger Duncan Clark, grundare av BDA.

Även om det är inhemska sajter som dominerar på webben är det västerländska annonsörer som dominerar. De största annonsörerna, enligt TNS Media, var 2008 KFC, Coca-Cola och Nike.

Ola Eriksson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.