Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Strategi och analys

F&B drar i bromsen – DDB satsar mest

Publicerad: 19 Juni 2012, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:17

Cannes Lions kostar DDB drygt 600 000 kronor – bara i tävlingsbidrag. Totalt lägger de svenska byråerna 3,1 miljoner kronor på att tävla i år, förra året kostade bidragen byråerna 3 miljoner kronor.


Ämnen i artikeln:

Cannes Lions 2012

Med en investering på drygt 600 000 kronor är DDB Stockholm den byrå som lägger i särklass mest pengar på att tävla. Kostnaden är dubbelt så hög som förra året.

Det är en medveten satsning från nätverkets sida, där målet är att utses till årets nätverk. Förra året vanns utmärkelsen av BBDO.

Forsman & Bodenfors, som förra året tävlade för drygt 590 000 kronor, har i år dragit ned rejält på tävlandet och investerar ”bara” 317 000 kronor på att skicka in bidrag. Därefter följer Åkestam Holst, som tävlar för drygt 250 000 kronor.

Tävlingskategorin Film kostar de svenska byråerna allra mest. Där lägger byråerna totalt 419 000 kronor. Media är också en populär kategori – där byråerna lägger 350 000 kronor. Därefter följer Cyber på 320 000 kronor, och Promo & Activation får totalt 291 000 kronor av byrå­ernas pengar.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Cannes Lions 2012

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.