Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Strategi och analys

Expressen skrotar Extra-appen

Expressens Ipad-verson av Extra slog aldrig igenom bland läsarna. Nu läggs appen ner.


Publicerad 2011-05-25 05:00
Uppdaterad 2015-12-06 15:09

Ämnen i artikeln:

Expressen

Dela artikeln:

Expressens Ipad-version av kändisbilagan Extra lanserades storslaget i november förra året.

Det var kvällspressens första Ipad-app och Expressen var stolta över att ha vunnit racet över Aftonbladet.

Nu ligger appen på is och framtiden är osäker. Extras läsare är inte tillräckligt intresserade av Ipad.

– Än så länge är det främst ”Fredde i Solsidan”-männen som har Ipad, det är bättre att vi lägger kraften på dem, säger Anna-Clara Welander, chef på Expressen Magasin.

Framöver kommer Expressen – utöver nyhetsappen – framför allt ge ut oneshots i Ipad. Kostnaden med veckoutgivningar är för hög.

Näst på tur är ”Mitt kök” som släpps innan sommaren.

– Vi känner oss fram och testar olika ämnen och sätt att jobba på, säger Anna-Clara Welander.

Även Aftonbladets mobila utvecklingschef Marica Finnsiö tänker satsa mer på oneshots. Men den största utmaningen för Aftonbladet är att få läsarna mer betalningsbenägna.

Nyhetsappen och Sportbladet har hög läsning men Klick- och Levande Historia tappade största delen av läsarskaran när Aftonbladet började ta betalt för dem.

Klick-appen laddas ner ett hundratal gånger per vecka.

– Vi har konstaterat att betalningsviljan i Ipad är låg, läsarna är ovana vid att betala för digitalt innehåll, säger Marica Finnsiö.

Ändå kommer Aftonbladet snart börja ta betalt även för nyhetsappen och Sportbladet i Ipad. I juni ska betalningsmodellerna vara på plats.

– Det är först när vi börjat ta betalt som det blir riktigt intressant för oss. Vi måste göra apparna oemotståndliga.

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.