Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Strategi och analys

Expressen blev först på Ipad

Aftonbladet har ett försprång på webben och i Iphone – men huvudkonkurrenten Expressen vann racet om Ipad. Igår lanserade tidningen Sveriges första nyhetsapp.


Publicerad 2010-11-24 07:35
Uppdaterad 2015-12-06 15:30

Ämnen i artikeln:

Expressen

Dela artikeln:

Chefredaktören Thomas Mattson är märkbart stolt över att Expressen är först ut på Ipad.

– Det är viktigt att vara tidig. Dels för att hamna högt på nedladdningslistorna i Appstore men också för att kunna dra slutsatser av hur människor använder Ipad, innan penetrationen är hög, säger han och fortsätter:

– De tidiga Ipadtitlarna kommer att nagelfaras av nördiga early adopters. Det är bra för oss att få den inputen redan nu.

Övriga medier ligger hack i häl. Idag släpper Bonniertidningarna Dagens Nyheter, Dagens Industri och Sydsvenska Dagbladet sina första Ipadappar.

Aftonbladet har tidigare sagt att Sportbladet-appen lanseras när Ipad släpps i Sverige, vilket väntas ske denna vecka.

Är det en revansch mot Aftonbladet att vara först på Ipad?

– Ja, men Ipad är bara ett exempel på att Expressen är mycket mer framåt idag och vill vinna andelar. I print minskar gapet nästan varje månad och vi sätter ständigt rekord på webben och i webb-tv.

Hur viktig är Ipad för Expressen?

– En produkt som en mogul som Rupert Murdoch kallar för en ”gamechanger” måste alla mediehus förhålla sig till. Att inte testa Ipad är som att inte tidigt satsa på webben. Det har Expressen redan varit med om, och det var inte en framgång.

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.