Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Just nu kan du uppleva tekniska problem på dagensmedia.se. Vi jobbar för fullt med att åtgärda dessa!

Strategi och analys

Expressen blev först på Ipad

Publicerad: 24 November 2010, 07:35
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:30

Aftonbladet har ett försprång på webben och i Iphone – men huvudkonkurrenten Expressen vann racet om Ipad. Igår lanserade tidningen Sveriges första nyhetsapp.


Ämnen i artikeln:

ExpressenThomas MattssonIpadAftonbladet

Chefredaktören Thomas Mattson är märkbart stolt över att Expressen är först ut på Ipad.

– Det är viktigt att vara tidig. Dels för att hamna högt på nedladdningslistorna i Appstore men också för att kunna dra slutsatser av hur människor använder Ipad, innan penetrationen är hög, säger han och fortsätter:

– De tidiga Ipadtitlarna kommer att nagelfaras av nördiga early adopters. Det är bra för oss att få den inputen redan nu.

Övriga medier ligger hack i häl. Idag släpper Bonniertidningarna Dagens Nyheter, Dagens Industri och Sydsvenska Dagbladet sina första Ipadappar.

Aftonbladet har tidigare sagt att Sportbladet-appen lanseras när Ipad släpps i Sverige, vilket väntas ske denna vecka.

Är det en revansch mot Aftonbladet att vara först på Ipad?

– Ja, men Ipad är bara ett exempel på att Expressen är mycket mer framåt idag och vill vinna andelar. I print minskar gapet nästan varje månad och vi sätter ständigt rekord på webben och i webb-tv.

Hur viktig är Ipad för Expressen?

– En produkt som en mogul som Rupert Murdoch kallar för en ”gamechanger” måste alla mediehus förhålla sig till. Att inte testa Ipad är som att inte tidigt satsa på webben. Det har Expressen redan varit med om, och det var inte en framgång.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev