Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Strategi och analys

Experterna: "De rödgröna kastar pengarna i sjön"

Publicerad: 15 September 2010, 08:11
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:39

Kommunikationsexperter riktar svidande kritik mot oppositionens tv-reklam.


Ämnen i artikeln:

DDB StockholmMediacomHallvarsson Halvarsson

Inför årets val har partierna för första gången kunnat använda tv-reklam i sina kampanjer. Oppositionen försöker vinna väljare med två tåg som skiljs åt vid ett vägskäl. Anders Bylund, chef för public affairs på Hallvarson & Halvarson:

– Oppositionen har inte lyckats skapa en nerv där det framgår att väljarna, som socialdemokraterna hävdar, står inför ett ödesval. Då faller hela kommunikationen. De har kastat pengarna i sjön.

Även om han ger moderaterna knappt godkänt för en ”anstrykning” av humor och värme, anser han inte att något av riksdagspartierna använt tv-mediets fulla potential.

– Det är rörliga valaffischer, inget som leder vidare till samtal. I de flesta fall kan man byta loggor på affischerna utan att budskapet behöver ändras. Det är inte bra kommunikation.

Patrik Unell, chef för strategisk insikt på mediebyrån Mediacom, tycker att oppositionens reklam är otydlig, spretar och därför inte hänger ihop hela vägen.

– En stor skillnad är att moderaterna valt en positiv laddning i sin film och oppositionen en negativ. Det tvingar mottagaren att först vända på budskapet innan det når fram.

Oppositionen har deklamerat att de sista veckan innan valet ska öka reklamtrycket markant för att försöka få till en svängning i opinionssiffrorna. Patrik Unell är skeptisk.

– Dålig reklam blir inte bättre bara för att man ökar frekvensen. En ökad mediebudget räddar dig inte om du inte har gjort grundjobbet.

Ann Ystén, senor konsult, på DDB tycker att partierna misslyckats med att renodla sakfrågorna men tror ändå att tv-reklamen spelar en viktig roll.

– Om inte annat kan det väcka ett intresse hos väljarna som får dem att söka upp sakfrågorna själva. Men överlag, jag skulle tro att det är riktigt låg roi på de här tv-kampanjerna.

Henrik Widell


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.