Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Strategi och analys

Experter sågar valreklamen

Publicerad: 18 Augusti 2010, 06:53
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:42

I veckan började de politiska partiernas reklamkampanjer att fylla utomhustavlorna runtom i landet. Men vilken sida vinner kampen om väljarna, om det bara är reklamen som avgör? Dagens Media lät tre kommunikationsexperter avgöra valet.


Ämnen i artikeln:

Valet 2010ModeraternaAlliansenVänsterpartietGarbergsStoråkers McCannSocialdemokraternaRödgrönaSvensson

Huvudmotståndarna (S) och (M) har båda valt att fokusera på jobben för att locka över osäkra väljare till sin sida.

Moderaterna har siktet inställt på att ta Socialdemokraternas väljare som ”det enda arbetarpartiet” med slagorden ”Framåt tillsammans”. Socialdemokraterna presenterar istället förslag för att minska ungdomsarbetslösheten i en kampanj om att de är otåliga och ”inte kan vänta” på att få makten och genomföra sina förändringar.

Dagens Medias expertpanel – bestående av en reklamkreatör, en printrådgivare och en pr-konsult – är inte imponerad av någon av kampanjerna.

(S) anklagas för dåligt hantverk, för smalt budskap och ”cartoon-musik” medan (M)-kampanjen ses som traditionell och ospännande. 

– Som vanligt är det, mer än någonting annat, internmarknadsföring för 60 plus 70 miljoner kronor. En fototapet för valarbetarna, en Red Bull för de redan övertygade och ganska trist, säger Håkan Nyberg, kreatör på reklambyrån Abby Norm.

Alla tre är dock överens om att Moderaterna lyckas bättre än Socialdemokraterna.

– Moderaternas kampanj går vinnande ur striden då man kommunicerar fler budskap och därmed har potential att tilltala fler samtidigt som jag anser att (S) gör sin smalaste kampanj någonsin, säger Ulrika Jangblad, printchef på mediebyrån OMD i Göteborg.

Bäst betyg bland de fyra kampanjer som bedömts får Alliansens reklam där temat ”Bakåt eller framåt?” vilket illustreras med en Play- respektive en Rewind-knapp. Tydligt, elegant och enkelt, tyckte expertpanelen.

– Det är onekligen starkt att få igenom detta när man har att göra med fyra uppdragsgivare i en, säger Håkan Nyberg.

De rödgrönas gemensamma reklamfilm, där två tåg representerar de olika regeringsalternativen, sågas av experterna som inte tycker att SJ-tåg är en lämplig metafor efter den senaste tidens haverier och förseningar.

Se expertpanelens betyg och kommentarer.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev