Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Exempel på annonser som bryter normen

Publicerad: 31 Mars 2015, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:07


Ica/King

Ica-Jerry blev snabbt en tittarfavorit när han klev in i Ica och Kings såpa som praktikant 2009. Jerry spelades av Glada Hudik-skådespelaren Mats Melin som har Down syndrom och för Ica var rekryteringen ett sätt att lyfta projektet ”Vi kan mer”, som syftar till att få ut personer med funktionsnedsättning i arbetslivet.

 

Adressändring/TBWA

Svensk adressändring och TBWA prisades för sin reklamfilm ”Paris” från 2012, där en till synes vanlig radhusägare vid namn Kjell minns sin ungdoms kärlek, som råkar vara en kille från Paris. I reklamfilmen får tittarna höra ett kärleksbrev som aldrig kommit fram läsas upp, följt av uppmaningen ”Missa ingen viktig post”.

 

Ikea/Åkestam Holst

Personer med olika etnisk bakgrund hör till vanligheten i Ikeas och Åkestam Holsts reklamfilmer. Alltid okommenterat. Ett färskt exempel är reklamfilmen ”Glöm inte livets viktigaste rum”, där en nervös pojke ska ta ställning till ”Handtag, famntag, klapp eller kyss?”.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.