söndag29 januari

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Strategi och analys

Eventbranschen hotas av ny lag

Publicerad: 28 februari 2012, 22:00
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:27

En föreslagen lagändring kan bli ett dråpslag för den snabbväxande event- och sponsringsbranschen. Blir lagförslaget verklighet blir det omöjligt att göra skatteavdrag för all form av representation. "Det kom som en kalldusch", säger Sponsrings & Eventföreningens vd Maria Guggenberger.


KD

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se


Förslaget om slopad avdragsrätt på representation är en del av en utredning om fördelaktigare villkor för riskkapital.

Regeringen vill göra det enklare för privatpersoner och företag att investera i små eller nystartade tillväxtföretag. Att ta bort avdragsrätten på utgifter för representation och representationsgåvor är ett sätt att finansiera de föreslagna skatteincitamenten.

Enligt Företagsskattekommittén, som har utrett frågan åt regeringen, skulle slopad avdragsrätt stärka de offentliga finanserna med 1,6 miljarder kronor per år.

Enligt förslaget ska all representation slopas, även när den är ett led i företagets marknads­föring, pr-verksamhet eller personalvård.

– Det skulle innebära ett enormt hårt slag mot sponsrings- och eventindustrin, och alla som jobbar med relationsbyggande marknadsföring, säger Maria Guggenberger.

Om förslaget går igenom får företag inte längre göra skatte­avdrag för utgifterna när de bjuder med kunder på fotbolls­matcher, hockey­matcher eller travbanan – något som är en stor del av finansieringen för idrottsklubbarna ute i landet.

Enligt Maria Guggenberger blir följden att företag i mindre grad kommer att bjuda med kunderna på aktiviteter.

– I dagsläget är det en etablerad marknadsföringsåtgärd för att stärka relationen till kunderna, men risken är att det blir svårt att motivera varför man ska lägga pengarna på en typ av marknadsföring som inte är avdragsgill, säger hon.

Företagsskattekommittén motiverar sitt förslag med att avdragsrätten för representation redan är begränsad och att företagens administrativa kostnader för att hantera avdragen är höga.

– Det kan vara fallet vid affärsmiddagar på en lyxkrog. Men för normal representation i samband med idrottsevenemang blir avdraget en relevant summa, säger Maria Guggenberger.

Hon förväntar sig att Sponsrings & Eventföreningen får möjlighet att ge sin syn på förslaget i en remissrunda, och söker allianser med andra förbund.

Ett av dem är SHR, Sveriges hotell- och restaurangföretagare, vars medlemmar riskerar att drabbas av förlorade intäkter när företagen slutar bjuda ut kunder, partners och medarbetare på restaurang­besök.

En annan är Svenska fotbollsförbundet, där Jan Larsson är marknadschef.

– Slopad avdragsrätt skulle definitivt påverka oss negativt. Evenemang värderas allt mer av företag, och i stället för att begränsa det hade jag hoppats att det skulle bli ännu mer accepterat som en marknadsföringskostnad, säger han.

Marie Lindqvist, marknadschef på Stockholm Globe Arenas, är också orolig:

– Jag vet inte så mycket om för­slaget än, men det vore absolut inte bra för eventbranschen om avdragsrätten försvinner. Det försvårar för alla som jobbar med relationsmarknadsföring, säger hon.

Om förslaget ”Skatte­incitament för riskkapital”:

Skatteavdrag för företagsgåvor kan skrotas

Företagsskatte­kommittén har fått regeringens uppdrag att utreda och lämna förslag till skatte­incitament för att ”stimulera tillgången på risk­villigt kapital”. I ett delbetänkande föreslår kommittén två skattelättnader – riskkapitalavdrag för privat­personer och emissionskredit för företag som vill hjälpa små eller nystartade företag med finansieringen.

För att finansiera skattelättnaderna föreslår kommittén att föredragens rätt till skatteavdrag för utgifter för representation och representationsgåvor skrotas helt och hållet.

Förslaget skulle stärka de offentliga finanserna med 1,6 miljarder kronor om året, enligt utredarna.

Förändringarna föreslås träda i kraft den 1 januari 2013.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev