Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Event spår starkt 2010

Publicerad: 9 September 2009, 13:23
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:14

Trots eventbranschens uppgång i början av året betraktar byråerna 2009 som ett mellanår. Men 2010 blir det fest igen.


Med prinsessbröllop, riksdagsval, vinter-OS och fotbolls-VM är 2010 ett år som får många eventbyråer att vädra morgonluft.

– Vi har redan sålt in lika mycket för nästa år som vi har att 

producera under hela 2009, säger Janne Björge, vd på Meetmasters.

Samtliga av de största eventbyråerna ökade sina intäkter under 2008. 2009 är däremot ett år som många vill lägga bakom sig så fort som möjligt.

– Man får hålla med arbetsmarknadsminister Sven Otto Littorin om att 2009 blir ett skitår. Ljusningen är att 2010 redan ser betydligt bättre ut, säger Andy Pimmeshofer, vd på Minnesota, som efter att ha utsetts till gasellföretag av Dagens Industri fyra år i rad, i år minskar intäkterna och har tvingats anpassa kostymen efter marknadsläget.

En stor del av Minnesotas verksamhet utgörs av interna  företagsevenemang, vilket är den del av branschen som har drabbats allra hårdast.

Inom externa kundevent ser det något ljusare ut.

Eventbranschen som helhet gick emot strömmen och växte med 25 procent under det första kvartalet i år, enligt IRM:s mätningar av mediemarknaden.

Under sommarmånaderna vände det ned igen, men inte riktigt lika brant som för andra branscher.

– I dåliga tider blir det viktigare att behålla befintliga kunder och stärka lojaliteten genom att möta kunderna. Dessutom ger det stora aktörer en chans att ta tillbaka förlorade segment, när de mindre bolagen tvingas dra ned på aktiviteterna, säger Patrik Johansson, vd på PS Communication, som räknar med att intäkterna i år når samma nivå som 2008.

Han tror även att många företag tycker att det skulle sända för negativa signaler att dra in på kundaktiviteter, medan stora interna företagsevent tvärtom svider i ögonen på medarbetarna i besparingsdrabbade företag.

 

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.