Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Event som DJ Battle allt viktigare intäktsben

Publicerad: 17 Mars 2015, 22:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:02

Fredrik Svedjetun, chefredaktör på Dagens Media har aldrig varit så populär som inför Dagens Medias DJ Battle, festen alla snackar om och vill delta i.


Ämnen i artikeln:

DJ Battle

Jag brukar säga att jag aldrig är så populär som under de sista två veckorna i juni. Det är då många inser att de saknar biljett till Dagens Medias DJ Battle – och börjar mejla, sms:a och ringa, inte sällan med en lätt desperat ton.

Nu är vi och vårt årliga party i Almedalen nominerat till pris i sponsrings- och eventbranschens tävling Gyllene Hjulet, och det känns faktiskt ganska rättvist. DJ Battle har blivit en stor succé och Almedalens i särklass största och mest eftertraktade event.

Event har på senare år blivit ett allt viktigare intäktsben för företag som ger ut tidningar och andra medieprodukter.

Alla siffror visar också att event, tillsammans med sponsring, för varje år som går slukar en allt större del av annonsörernas pengar.

En förklaring tror jag är att digitaliseringen, som gör att vi kan kommunicera allt effektivare utan att ses, samtidigt föder ett växande behov av att just mötas. I det ständigt intensivare medieklimatet – där vi dagligen bombarderas av kommunikation genom en uppsjö olika kanaler – blir också det fysiska mötet, upplevelsen och den gemensamma aktiviteten ett kraftfullt verktyg för att bryta igenom bruset.

I det här numret av Dagens Media fördjupar vi oss lite extra i just sponsring och event. Vi gör också en stor special om direktmarknadsföring i en extra bilaga som ligger i huvudtidningen.

Läs om allt detta – och mycket mer – på de följande sidorna. Och som alltid – hör av dig om du saknar något, har synpunkter, tips eller idéer.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

DJ Battle

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.