Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

onsdag12.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Eurobest lockar få svenska besökare

Publicerad: 23 november 2011, 08:52
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:49

Nästa vecka är det dags för Europas kommunikationsbyråer att spänna musklerna i Eurobest. Svenska byråer tävlar mer än i fjol, men fortfarande har festivalen få svenska besökare.


När svenska byråer måste välja en reklamtävling att satsa på hamnar Eurobest klart i skuggan av Emaps internationella systertävling Cannes Lions.

Bara tio svenska kommunikationsbyråer har köpt pass till Eurobest, som i år hålls i Lissabon den 28–30 november.

– Konjunkturläget har en annan temperatur i år än i fjol, men framför allt tror jag det beror på att senhösten är en hektisk period och att många prioriterar Cannes, säger Jessica Bjurström, vd på Komm.

Svenska byråer tävlar trots allt mer i år. Fjolårets 501 inskickade bidrag toppas i år av 530 bidrag. En av dem som tävlar mer är Åkestam Holst, där byråns cd Andreas Ullenius även sitter med i två av jurygrupperna.

– Vi tävlar lite mer i år eftersom vi har fler jobb som håller en okej nivå, säger han.

Hur ser du på Eurobests roll i branschen?

– Upplägget skiljer sig inte så mycket från Cannes Lions, men Eurobest har inte samma närvaroplikt. Branschen skickar folk till Cannes för att inspireras. Till Eurobest åker man bara för att hämta pris.

Sverige har haft fem juryplatser i Eurobest de senaste åren, men i år har det blivit sju.

– Vi kommer att vara åtminstone tre personer på plats. Ju större intresse vi visar Emap och deras tävlingar, desto mer utrymme får vi i form av juryplatser och uppmärksamhet, säger Jessica Bjurström.

Svenska jurymedlemmar

Design: Nina Granath, ad Stockholm Design Lab

Interactive and Mobile: Adam Ulvegärde, cd på Forsman & Bodenfors

Media: Helena Westin, tidigare partner Tre Kronor Media & Advertising

Film, print, utomhus och radio: Niclas Carlsson, kreativ chef, Lowe Brindfors

Pr: Sofia Heidenberg, vd, Golin Harris Sverige

Craft: Gustav Johansson, regissör, Camp David

Promo & Activision, Direct och Integrated: Andreas Ullenius, cd, Åkestam Holst

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.