Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Strategi och analys

EU-regler hotar marknadsförarnas möjligheter

Publicerad: 5 Mars 2013, 22:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:45

Nya EU-regler kan kraftigt begränsa möjligheterna för marknadsföring utifrån kunddata. Dagens Media kan nu berätta att de första signalerna från Europaparlamentet pekar mot ännu tuffare regler.


Ämnen i artikeln:

DirektmarknadsföringEU

I april röstar Europaparlamentet om EU-kommissionens förslag till ny dataskyddsförordning. Som Dagens Media tidigare har berättat innehåller förslaget en rad begränsningar i hur kunddata får användas.

Swedma, och dess europeiska storebror Fedma, bedriver nu ett intensivt lobbyarbete för att stoppa begränsningarna.

Men Europaparlamentets första utskottsbetänkande i frågan innebär dåliga nyheter för marknadsföringsbranschen.

Både kring hur företag ska behöva inhämta samtycke för att få behandla redan existerande data om sina kunder samt gällande den för direktmarknadsföringsbranschen viktiga möjligheten till segmentering, föreslås ännu hårdare bestämmelser.

– Det är en skärpning av regleringen som föreslås i betänkandet, säger Johan Stensbäck, rättssakkunnig på justitie­departementet.

Parlamentet ska rösta om dataskyddsförordningen i april, och innan dess kan förslaget ändras ytterligare. Men förslaget måste även passera rådet – som i denna fråga består av medlemsländernas justitie- och inrikesministrar.

Sveriges regering efterlyser via justitieminister Beatrice Ask en reglering som förutom integritetsintresset tar mer hänsyn till näringslivets intressen.

– Vi bevakar det intresset och delar deras oro. Vi arbetar för att få ett förslag som är bättre och mer balanserat, säger Johan Stensbäck.

Eva-Lotta Laurin, vd för Swedma, följer utvecklingen med förskräckelse.

– Den jämvikt som i dag finns mellan integritet och företagens möjligheter till att använda kunduppgifter för marknadsföring är borta i det förslag som finns nu, säger hon.

Har branschen sig själv att skylla för de hårdare reglerna?

– Nej. Majoriteten av alla företag sköter sig bra. Jag upplever heller inte att det finns någon stor konsumentdebatt i Sverige där folk kräver ett större integritetsskydd. Detta kommer snarare från politikerhåll.

I höstas startade även den amerikanska direktmarknadsföringsorganisationen DMA ett upprop för att mota politikers rop på hårdare regler i grind.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

DirektmarknadsföringEU

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev