Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

”Ett bra sätt att nå ut bredare och yngre”

Publicerad: 8 December 2010, 07:10
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:28

Sjöräddningssällskapet har ett maxtak på tio inlägg per dag.


Sjöräddningssällskapet finns både på Facebook, Twitter och Youtube, och i våras fick organisationen en ny sajt som är integrerad med sociala medier, framtagen av Forsman & Bodenfors. Dessutom har man en kust-väderapplikation för Iphone, som nästa år även lanseras i Android.

Arbetet med sociala medier drog igång för ungefär 1,5 år sedan.

– Vi tyckte att det kunde vara ett bra sätt att nå ut till en bredare och yngre målgrupp, och nå dem som kanske inte tänker på oss i första hand, säger Camilla Vargman, som jobbar med kommunikation och insamling på Sjöräddningssällskapet.

Sjöräddningssällskapet har i dag 27 460 fans på Facebook och 106 followers på Twitter. Facebook-sidan startades från början som en grupp av en av organisationens medlemmar, men togs sedan över av Sjöräddningssällskapet som gjorde om den till en fan page.

– Facebook-gruppen hade 1 000 medlemmar, så det har varit en lavinartad utveckling.

Men det var först i april i år, i samband med lanseringen av sajten, som Sjöräddningssällskapet började arbeta mer strategiskt med sociala medier. Fyra personer jobbar växelvis med att uppdatera och svara på frågor i de olika kanalerna. Under hög-säsong på sommaren har man ett tak på maximalt tio uppdateringar per dag. Under lågsäsong blir det 1–2 uppdateringar per dag.

– Framför allt försöker vi vara snabba på att svara på frågor. Och vi uppdaterar även utanför kontorstid så att det ska kännas som en levande sida.

Vad är nästa steg?

– Vi tittar bland annat på om vi ska utöka arbetet till någon annan mediekanal. Det är viktigt för oss att vårda våra frivilliga, men också att vi skapar riktiga diskussioner så att det inte bara är vi på Sjöräddningssällskapet som kommunicerar.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.