Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag28.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Ett år sedan raset

Publicerad: 25 Augusti 2015, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 11:53


För ett år sedan presenterade Dagens Media dramatiska siffror över det svenska tv-tittandet.

På bara några månader hade närmare 300 000 personer helt slutat att titta på tv, trots stora sportevent. Kanal 5 var hårdast drabbat – hela 450 000 tittare hade flytt kanalen.

Idag har vi gjort samma undersökning igen, med hjälp av Blue Carrot. Den visar att tv-bolagen och dess annonsörer kan dra en försiktig suck av lättnad.

Det ras som tv drabbades av ifjol har inte fortsatt i år. Tvärtom är tittandet stabilt.

Alla är dock överens om att linjär-tv på sikt fortsätter att vika nedåt, framförallt i de yngre och mest värdefulla målgrupperna.

MTG gick i måndags ut med nyheten att 300 tjänster ska försvinna i ett stort omstruktureringsprogram. Bolaget räknar med att spara runt 600 miljoner kronor per år, varav merparten ska återinvesteras i en transformation till ”en bredare verksamhet inom videobaserad underhållning”.

Detta är en i raden av kraftfulla förändringar som genomförs just nu. Och allt detta ska du få läsa mer om i Dagens Media under hösten, samtidigt som vi ska fortsätta att syna alla ”sanningar” som florerar i branschen.

Reklamen är död, är det till exempel många som tjoar nuförtiden. Det syns inte i de stora reklambyråernas bokslut. Läs mer i vår unika byrågranskning på sidorna 18-23.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.