Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

lördag08.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Ericsson pumpar in 500 miljoner

Publicerad: 17 juni 2009, 12:58
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:20

Sommarens första sponsorevent är också det största. När Volvo Ocean Race kommer till Stockholm investerar näringslivet miljoner för att synas i ”Race village” på Skeppsbron. Dagens Media guidar till 14 evenemang – där politik, segling, golf, tennis och sexualitet står i fokus.


 

Volvo Ocean Race, 14-15 juni

De åtta tävlingsbåtarna gick i mål i Sandhamn i måndags efter den näst sista etappen i Volvo Ocean Race. I dag deltar båtarna i en sprintkappsegling i Torsbyfjärden innan de anländer till det specialbyggda tävlingsområdet ”Race village” på Skeppsbron i centrala Stockholm.

Hamnstoppet är det största event som arrangerats i Stockholm på flera år. En halv miljon människor förväntas besöka tävlingsområdet innan båtarna i nästa vecka ger sig av mot slutmålet i St Petersburg.

Stockholm Stads budget för eventet är 50 miljoner kronor.

– Staden kommer att få tillbaka minst det dubbla i sponsringsintäkter och positiva effekter, säger Jan Torstensson, kommersiellt ansvarig på Stockholm Stopover, som arrangerar hamnstoppet.

Förutom intäkterna som det ökade antalet besökare ger i form av hotellnätter, restaurangbesök och shopping, innebär Volvo Ocean Race en chans för Stockholm att stärka sitt varumärke och visa upp sig som en eventstad i världsklass. Helt i linje med Stockholm Visitors Boards långsiktiga målsättning att göra Stockholm till norra Europas främsta eventstad.

För de största svenska intressenterna i Volvo Ocean Race, Volvo, som äger tävlingen, och Ericsson, som sponsrar två av tävlingsbåtarna, utgör tävlingsuppehållen i Marstrand och Stockholm bara en liten del av den totala satsningen.

De gör den avgörande delen av sina affärer utanför Sveriges gränser och ser tävlingen som ett sätt att träffa kunder i andra länder och bygga sina varumärken som internationella storspelare.

Samtliga båtsponsorer medverkar med egna event och paviljonger vid hamnstoppen, där de visar upp sina produkter och ordnar aktiviteter för viktiga kunder.

– Ericsson har inte så många, men stora kunder, som ibland spenderar miljardbelopp. Genom Volvo Ocean Race kan de umgås exklusivt med kunderna i en unik miljö, säger Patrik Johansson, vd på Ericssons eventpartner PS Communication.

Ericssons investering i Volvo Ocean Race uppgår till nästan en halv miljard kronor.

– Stockholmsstoppet är lite av en grande finale för Ericsson Racing Team eftersom Ericssons huvudkontor ligger här. För PS Communication som byråpartner till projektet så innebär Stockholm StopOver en möjlighet att visa upp resultatet av flera års byråarbete och vår internationella kapacitet på hemmaplan,  säger Patrik Johansson.

Volvo arrangerar Volvo Ocean Race sedan 1997, då tävlingen var känd som Whitbread Round the World Race. I dag är den Volvos viktigaste sponsringsaktivitet och tar största andelen av sponsringsbudgeten.

– Med sponsringen försöker vi få en hög global exponering. Målet är i första hand att stärka vårt varumärke och addera nya värden till varumärket Volvo, dels performance, men även lite glamour och äventyr, säger Sven Österberg, vd på Volvo Event Management.

– Ett annat syfte är att göra våra anställda stolta över att jobba på Volvo, och att skapa aktiviteter med kunder och andra intressenter kring tävlingen, fortsätter han.

Sven Österberg vill inte berätta hur mycket Volvo lägger på Volvo Ocean Race, men säger att det ligger i paritet med vad de övriga deltagarna investerar.

Trots finanskrisen, som drabbat Volvo hårt, har företaget redan bestämt sig för att sponsra även nästa Volvo Ocean Race.

– I lågkonjunkturen gäller det att synas och vara stark. Den som syns mycket i kristider kan ta marknadsandelar, och kan därmed komma ut starkare när konjunkturen vänder, säger Sven Österberg.

De svenska sponsorer som deltar i Stockholmsstoppet, däribland Viamare, Onico och Vasakronan, spenderar 20 miljoner på rättigheten. Till det tillkommer aktivering, framför allt gentemot de egna kunderna.

– Intresset har varit väldigt stort, men behovet av aktivering har anpassats efter konjunkturen. Det är viktigare

 

U21-EM, 15-29 juni

Sponsorer: Adidas, Carlsberg, Coca-Cola, Continental, JVC, Kia Motors, Mastercard,

McDonalds, Toto, Fritidsresor, Intersport,

Telia, Studentis Group, Aftonbladet, Mix

Megapol.

Europas bästa unga fotbollsspelare gör upp i Göteborg, Helsingborg, Malmö, och Halmstad inför 90 miljoner tv-tittare.

Svenska fixstjärnor är Marcus Berg, Rasmus Elm och Ola Toivonen. Arrangören UEFA har tecknat avtal med både internationella och nationella sponsorer. Studentis Group lägger ett sjusiffrigt belopp på samarbetet.

– Det är första gången UEFA tecknar avtal med en sociala medier-aktör, säger Andreas Swahn, vd på Studentis.

 

Gotland Runt, 28 juni-04 juli

Sponsorer: Eurocard (titelsponsor), Audi, Samsung, Saab Technologies, True Heading, med flera.

Om Volvo Ocean Race är seglarnas motsvarighet till Formel 1 så är Gotland Runt deras Vasalopp.

Den klassiska havskappseglingen lockar både kappseglare och kompisgäng.

I år väntas uppemot 300 båtar delta i tävlingarna, som genomförs i åtta båtklasser och i fem olika banor.

Utgångspunkten är Sandhamn utanför Stockholm och alla banor utom en rundar Gotland.

I Sandhamn anordnas eventet ”Sandhamn Race Week”, som både omfattar starten av sista etappen av Volvo Ocean Race och kappseglingarna i Gotland Runt.

Gotland Runt omsätter omkring

10 miljoner kronor.

– Sponsringsintäkterna har krympt lite i år, det märker alla som sysslar med event, säger Fredrik Feldreich, tävlingsledaren på Kungliga Seglingssällskapet, KSSS.

Ett femtontal sponsorer är knutna till tävlingarna och till aktiviteterna i Sandhamn under tävlingsveckan. Många av dem bidrar med tekniska lösningar, som positioneringssystem och livestreaming från tävlingsbåtarna, för att göra seglingen mer publik.

– Många vill även åt mötesplatsen i Sandhamn under kappseglingsveckan.

Eurocard är huvudsponsor sedan 2005.

– Eurocard har en lång tradition av segling, bland annat med en egen båt i Whitbread-omseglingen. Bland våra kunder finns en grupp med ett djupt seglarintresse, säger Bia Svärd, projektledare för Gotland Runt på Eurocard.

Kappseglingen är Eurocards överlägset största sponsringsåtagande, men Bia Svärd vill inte berätta hur mycket pengar företaget investerar eller vad rättigheten är värd för företaget.

– Värdet är svårt att omsätta i pengar. Vi satsar mycket på det personliga mötet med kunderna och det här är ett sätt att visa vårt engagemang, säger Bia Svärd.

Under tävlingsperioden anordnar Eurocard aktiviteter för sina kunder på plats i Sandhamn. I år genomförs även en förkampanj för att öka intresset för kappseglingen och för tävlingsområdet

i Sandhamn. För första gången ordnas även aktiviteter för dem som inte kan ta sig till Stockholm. Eurocard har en ”after sail”-bar tillsammans med Berns med livesändningar på storbildsskärmar och genomför en miniregatta på Raoul Wallenbergs torg.

 

Match Cup Sweden, Marsstrand, 29 juni-05 juli

l Sponsorer: Onico, Volvo, Castellum, Stena Line, SEB, Pelle P, Santa Maria, Childhood Foundation.

Även på västkusten arrangeras seglarevent i sommar. Båtarna i Volvo Ocean Race gjorde sitt första svenska hamnstopp i Marstrand i veckan och snart är det dags för den årliga match cup-seglingen Match Cup Sweden i Marstrand.

– De evenemang som utspelas i Sverige kring segling är en fantastisk mötesplats för människor och företag. De genomförs i positiv anda och attraherar kvalificerade målgrupper bland seglingsintresserade privatpersoner och företag, säger Lars-Ola Nordqvist, presschef på Match Cup Sweden.

Match Cup Sweden är en deltävling i World Match Racing Tour. Omkring 130 000 besökare väntas följa tävlingarna från klipporna i Marstrand. Båtarna tävlar en och en mot varandra i likadana båtar, av modellen DS 37. Båtarna tillhandahålls av arrangören. I Marstrand finns åtta tävlingsbåtar som sponsras av Onico, Volvo, Castellum, Santa Maria, Stena Line, SEB, Pelle P och Childhood Foundation.

Tävlingen omsätter 20 miljoner kronor, främst genom sponsringsintäkter.

Kostnaden för att namnge en båt är 850 000 kronor, utom för Childhood Foundation som inte betalar något och får del av intäkterna från aktiviteterna som genomförs i anslutning till kappseglingen.

– Sponsorerna kan räkna upp värdet på investeringen upp till tio gånger. Enbart värdet av publiciteten i medierna uppgick i Match Cup Sweden till 69 Mkr 2008. Till det kommer det ökade marknadsvärdet från profilering och högre omsättning i Marstrand och från företagens relationsskapande med kunder och medarbetare, säger Lars-Ola Nordqvist.

De senaste åren har tävlingsområdet i Marstrand blivit en viktig mötesplats för företagarna i Västsverige, där de kan träffa kunder, medarbetare, medier och beslutsfattare. För tredje året anordnas ett seminarium om eventmarknadsföring i anslutning till tävlingarna,

i år med Johan Staël von Holstein som dragplåster.

– Arbetsgivarorganisationen Företagarna vill göra Match Cup Sweden till västkustens Almedalen och skapa ett forum där företag och organisationer kan träffa politiker och profilera sig, säger Lars-Ola Nordqvist.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.