Få hela storyn
Starta din prenumeration
Strategi och analys
Publicerad: 8 November 2011, 22:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:51
Eon vill in i svenskarnas hem för att bygga de klimatsmarta lösningarna för framtiden. För att skapa det nödvändiga förtroendet ska företagets nya byrå, LBI, skapa en massiv insats på nätet och i de sociala medierna.
Ämnen i artikeln:
EonVi är en del av problemet, men samtidigt också en del av lösningen. Det är den tanken som Eon framöver ska bygga sin kommunikation kring. Genom olika tekniska innovationer – som redan i dag byggs, tillsammans med teknikbolaget Siemens, i åtta testhus i Malmö – ska Eon lära privatpersoner hur man sparar el i hemmet.
– För att kunna göra det här måste vi ha konsumenternas förtroende, och där tror vi att den digitala sidan kommer att bli jätteviktig, säger Jörgen Lindström, nordiskt innehållsansvarig för Eons egna kanaler.
Exakt vad Eon ska göra i sin digitala offensiv är ännu inte färdigplanerat.
– Det här samarbetet med LBI är bara en vecka gammalt, men säg så här: Vi har i ärlighetens namn inte tagit några större steg på internet, men nu har vi stora ambitioner och frågan ligger högt på vår dagordning.
Men att hjälpa privatpersoner att spara el för miljön samtidigt som ni driver kolkraft – kommer det inte bli svårt att bygga det här förtroendet?
– Att ställa om energisystemet till uteslutande förnybara energikällor tar tid, men hela vår strategi bygger på att ständigt bli bättre och renare. Mellan 2006 och 2013 investerar vi till exempel 58 miljarder kronor i Norden i hållbara energilösningar som tar hänsyn till klimatet.
Internet blir en viktig byggsten i den nya kommunikationen, men Eon kommer att använda hela floran av medier.
– Att vi är med och bygger det hållbara samhället är inte bara en ny kampanj utan något som kommer att vara ständigt närvarande i vår kommunikation.
Medieinvesteringar 2011*: 64 miljoner kronor brutto.
Reklambyrå: Forsman & Bodenfors.
Mediebyrå: Carat.
Marknadsandel Sverige (antal kunder): 19 procent.
* Perioden 1 januari – 30 september. Källa: Sifo reklammätningar
Henrik Widell
Ämnen i artikeln:
Eon