Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Strategi och analys

”Enormt intresse från flera annonsörer”

Publicerad: 9 juni 2015, 21:00
Uppdaterad: 6 december 2015, 11:58

Hologram är den nya given från Microsoft.– Vi har sett ett enormt intresse från annonsörer, säger Jonathan Oliver, global innovationschef på Microsoft.


Microsofts Hololens kan beskrivas som en dator i form av futuristiskt designade glasögon, som med hjälp av avancerade linser, processorer och sensorer samlar in information om användarens miljö och känner av hur användaren rör sig, samt dennes röst.

Hololens gör sedan att användaren kan se hologram var hen än befinner sig och interagera med dem med hjälp av sin röst, blickar och gester.

Hololens har stöd i det nya operativsystemet Microsoft 10, där samtliga appar kan användas som hologram.

Det är också en teknik som kan användas av andra företag. Arkitekturfirmor kan exempelvis använda Hololens för att bygga upp 3d-modeller som medarbetare runt om i världen kan samarbeta kring. Tekniken kan också användas i undervisning där exempelvis läkarstudenter kan studera detaljerade hologram över ett hjärta.

Men tekniken kan också användas av annonsörer.

Man kan exempelvis tänka sig att användaren tittar mot ett fönster och ser en annons, eller så kan annonsören verkligen utnyttja hologramtekniken och exempelvis låta karaktären från den film man håller på att lansera ta plats i rummet.

Jonathan Oliver säger att det är ett stort intresse från annonsörer att vara en del av Hololens.

– Hololens är något som verkligen hänför människor. Då blir också varumärken exalterade och vill vara med, säger han.

– Vi har sett ett enormt intresse från flera annonsörer inom exempelvis bilindustrin, underhållning och kläder.

Under Cannes Lions ska 200 utvalda personer få testa Hololens, då får de även ta del av annonsmöjligheterna i tekniken.

En stor del av Jonathan Olivers arbete handlar om att få annonsörer och byråer att förstå hur de kan utnyttja hologramtekniken.

Microsoft har dock stött på en hel del kritiker som menar att 3d redan är gammalt eller att augmented reality aldrig riktigt har slagit igenom.

– Frågan är om det här kommer att bli en stor bred succé eller en nischad produkt som bara några få köper. Det återstår att se.

När det gäller den här typen av nya teknologier gäller det, enligt Jonathan Oliver, att ligga steget före eftersom utvecklingen tar flera år. Teknikerna på Microsoft har jobbat med Hololens i tre år.

– Många företag släpper produkter som de utvecklat under många år som sedan inte fungerar på marknaden. Det behöver inte bero på att det är dåliga produkter, men marknaden har kanske gått vidare redan.

Vad gör ni för att förhindra det?

– Det handlar om något som jag kallar TTL – talent, timing, luck. Det handlar om rätt folk och rätt talanger, och de måste förstå vad som fungerar. Dessutom gäller det att ha lite tur.

madeleine@dagensmedia.sew

”En teknik vi bara sett början av”

Artificiell intelligens – ”AI växer exponentiellt och kommer bara att bli bättre”.

Drönare – ”en teknologi som jag tror att vi bara sett början av”.

Molntjänster – ”molnet kan lösa vilken utmaning som helst eftersom allt vi gör är databaserat”.

The internet of things – ”snart kommer vi till exempel att se uppkopplade bilar, och när allt är kopplat till molnet så kommer vi att få se fantastiska saker”.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev