Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Strategi och analys

"Engagemang viktigare än nyhetskrok"

Publicerad: 22 Maj 2012, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:20

Det nya medielandskapet förändrar annonsörernas krav på sina pr-experter. Mattias Rådström, global pr-chef på Electrolux och ledamot i juryn för Sabre Awards, efterlyser en pr-bransch med mindre fokus på medievinklar och mer på att engagera målgruppen.


Ämnen i artikeln:

ElectroluxSabre Awards

– När jag började jobba med pr för 15 år sen var det två saker som gjorde en pr-expert framgångsrik. Att hitta intressanta nyhetskrokar och att ha goda kontakter med journalister. I dag ser det helt annorlunda ut, säger Mattias Rådström.

Han sitter i juryn för internationella pr-tävlingen Sabre Awards, och konstaterar att dagens pr-kommunikatörer verkar under andra förutsättningar.

Nu är inte det viktigaste att få ut ett budskap via en artikel i en tidning. Istället står företagen i ständig direktkontakt med kunderna på den digitala arenan.

Utmaningen för företag och konsulter är att hitta sätt att engagera målgruppen. Allra helst få dem att själva bidra med innehållet.

Mattias Rådström ger träoljebolaget Cuprinol som exempel. De uppmanade skjul­ägare i Storbritannien att berätta om vad de använder sina skjul till och tävla om att bli ”shed of the year”.

Tävlingen fick stor spridning, både i sociala och traditionella medier.

– I den gamla världen hade de letat efter smarta medievinkar om Cuprinols produkter och skickat till en journalist. Nu fick Cuprinol sin viktigaste målgrupp att engagera sig, skapa innehåll och sprida det till andra i målgruppen.

Enligt Mattias Rådström karaktäriseras det nya medielandskapet av dialog mellan företag och konsument, engagemang och hastighet.

– För ett halvår sedan visste ingen vad Pinterest var – nu pratar alla om det. Ingen vet vad vi pratar om om ett halvår, vilket innebär att det inte går att göra detaljerade årsplaner längre.

Det ställer nya krav på pr-konsulternas kompetens och metoder. Mattias Rådström tycker sig för sällan se pr-idéer som är anpassade efter den nya medie­logiken. Fortfarande handlar det ofta om sätt att få medierna intresserade.

– Det är inte längre lika självklart hur man jobbar ihop med sin pr-byrå. När det viktigaste blir integrerad kommunikation och lösningar som engagerar målgruppen kanske vi blir mindre intresserade av kategorier som pr och reklam och istället börjar efterfråga en one stop-shop.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

ElectroluxSabre Awards

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.