Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag22.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

"En sporre till framtida stordåd"

Publicerad: 25 Maj 2011, 04:34
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:09

Ikea utses till Årets Annonsör vid Cannes Lions i år. Möbeljätten har sedan sin första vinst 1991 totalt tagit emot 50 lejon vid reklamfestivalen.


Grattis!

– Stort tack. Det är givetvis jättekul med den här typen av utmärkelser?

Vad betyder utmärkelsen för Ikea?

– Det är ett kvitto på att vi gör saker som syns och uppmärksammans och samtidigt blir det en sporre till framtida stordåd, säger Nils Larsson, marknadschef på Ikea.

Hur påverkar priset ert fortsatta arbete?

– Man justerar ju inte innehållet på grund av att man vinner. Men det är otroligt energigivande för våra olika marknaders marknadsavdelningar, som är fyllda med duktiga människor, att göra sitt bästa för att bygga Ikeas varumärke – och också för de kreativa partners vi jobbar med.

Ikea får utmärkelsen bland annat på grund av att stora delar av kommunikationen tas fram lokalt. Produktionen av Ikeakatalogen och sajterna är i princip det enda som är centraliserat.

– I vår verksamhet är vi otroligt beroende av att känna till våra konsumenters boendevillkor och livsvillkor. Vi är verksamma från Hong Kong till Haparanda och då behöver vårt uppträdande bli ganska polariserat för att vi ska vara relevanta. Jag tror att det bästa sättet är att känna sin marknad och sedan göra kommunikation som talar till konsumenternas och deras behov.

Några planer på att centralisera kommunikationen?

– Funderar gör man ju ofta, men vår approach är att det lokala varumärket byggs på den lokala marknaden. Men ser vi att vi kan tjäna på att göra saker tillsammans så försöker vi det, utan att för den skull riskera uppfattningen om Ikea.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.