Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

torsdag06.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

En spikrak succé

Publicerad: 11 juni 2009, 05:26
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:33

Spikmattan har på kort tid blivit en försäljningssuccé som har fått medier, kändisar och konsumenter på fall. – Det är ett unikt fenomen som bygger på rekommendationer snarare än reklam, säger Tomas Johansson, marknadsdirektör på Life Europe.


I reklamen är spikmattan svaret på ryggont, stress, spänningar och trötthet.

Team Shakti säljer marknadsledaren Shaktimattan, som har fått stor uppmärksamhet i medier och på bloggar. Mattan har synts i både tv- och radioinslag på bland annat TV3, TV4 och The Voice. Titti har testat mattan i Rix FM:s ”Morronzoo” och Blossom Tainton har talat om den i Mix Megapols ”Äntligen morgon”.

Shaktimattan har nämnts i flera tidningsartiklar och har en egen grupp på Facebook.

– Vi har alldeles nyligen skrivit avtal med en pr-byrå, men den press vi har fått fram tills nu, den har vi skapat själva, säger Nadine Reuterswärd på Team Shakti.

 

Bolaget har sedan 2007 spenderat 3 miljoner kronor på marknadsföring i kvällspress, hälsotidningar och magasin riktade till kvinnor. I mitten av maj hade 160 000 Shaktimattor sålts i Sverige. Team Shakti uppskattar att de i dag har en marknadsandel på 70 procent, men flera aktörer slåss om marknaden.

Life Europe säljer sedan länge Shaktimattan, men har i ett samarbete med Datura Trading tagit fram konkurrenten Yantramattan med fler piggar. Den lanserades i maj och går bara att köpa hos Life. Datura sköter marknadsföringen i bland annat vecko- och kvällspress.

– Vi ville vara med i den här utvecklingen eftersom den kommer från ett genuint konsumentintresse. Efterfrågan tog fart i mars och nu säljer vi tiotusentals mattor i veckan av båda märkena, säger Tomas Johansson.

 

Team Shakti har i dagarna dragit Datura Trading inför Marknadsdomstolen för varumärkessnyltning och köpt textreklam. Team Shakti uppmanar domstolen att mot ett vite på 1 miljon kronor förbjuda försäljning och marknadsföring av Yantramattan på det sätt som sker nu.

Curacomp säljer den ”svenska spikmattan”, som också har omnämnts flitigt i medierna på senare tid. Hockeyspelaren Kenny Jönsson lovordade mattan i en artikel i Aftonbladet och i Kropp & Själ beskrivs Susanna Lindelöws matta ”som en smärtlindrare för onda, stela ryggar”. Även Dagens industri har uppmärksammat mattan.

– Vi har ingen pr-byrå, utan har skickat ut egna pressreleaser. De har haft ett stort nyhetsvärde eftersom det finns en story bakom. Jag har utvecklat mattan för att jag själv har ont i ryggen, säger Susanna Lindelöw, vd för Curacomp.

Även MTG:s hälsokostsajt Bodystore.com har upplevt ett starkt växande intresse för spikmattor under våren.

– Shaktimattan är vår mest sålda produkt nu. Vi ser en försäljningspeak varje gång spikmattorna syns i medierna, säger Marcus Hartwal på MTG-bolaget Bodystore.com.

Shaktimattan marknadsförs numera i MTG:s tv-kanaler med ”Let’s dance”-stjärnan Annika Sjöö, som är ambassadör för Bodystore.com i reklamen.

Synnöve Almer

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.