Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Strategi och analys

”En sorgligt homogen värld”

Publicerad: 23 juni 2015, 21:00
Uppdaterad: 6 december 2015, 11:57


David Orlic tillträdde nyligen som ny ordförande för Komm. Jag önskar honom självklart lycka till med sitt uppdrag. Men jag har också ett par till önskningar. Om saker jag vill att han skall fokusera på som ordförande.

För det första – höj temperaturen i debatten!

Kommunikationsbranschen behöver en livlig debatt om utveckling, kvalitet, ambitioner och attityder. Både internt och externt.

Komms kampanj inför årets guldäggsutdelning var mycket bra, av flera skäl. Det är ange­läget att man diskuterar vilka som ”får synas” i svensk reklam. De bilder och normer som förmedlas i kommunikationen. Och det gäller inte bara i reklam, utan också i journalistik, mode och musik, exempelvis.

Men, kampanjen var framför allt viktig för den interna debatten.

Reklambranschen är en sorgligt homogen värld. Som en terrakottaarmé av lika­sinnade. Det nya initiativet att låta 25 unga från Stockholms förorter praktisera på några av våra främsta byråer är här ett klokt och uppfriskande grepp. David Orlic är en av initiativtagarna till detta, vilket ytterligare förstärker min känsla av att han kan komma att göra stor nytta för sin bransch.

Det skulle inte förvåna mig om initiativet till en del inspirerats av guldäggskampanjen.

Men – jag skulle ha gillat den kampanjen ännu mer, om det inte var den första externa kampanjen om reklamens villkor.

Jag anser att Komm i åratal borde ha gjort externa kampanjer som förklarar reklamens roll och betydelse i samhälle och näringsliv. Som beskriver värdet av marknadsföringen och varför den måste finnas. Om den diskussionen tagits med medborgarna först, så skulle det varit så mycket mer värdefullt att sedan också diskutera hur reklamen ser ut och vilka som får synas där.

Nu blev det åter främst en kritisk granskning. En sådan har definitivt sin plats, men den blir mer relevant när man sätter in den i ett större sammanhang.

(Precis som att det enda material om reklam som tagits fram för skolan är ”Mediasmart”, som ska lära unga att se kritiskt på reklamen.)

Men, det är klart att det har sina poänger att omvärlden kan se och konstatera att reklambranschen är självkritisk och inte bara ”försöker lura på folk saker de inte behöver”.

För det andra – riv gränserna!

Jag anser att Komm är en viktig organisation i en mycket viktig bransch. Kommunikationssektorn är själva bensinen i näringslivsmotorn. Den som tänder gnistan som får hjulen att rulla.

Det är en industri i ständig förvandling. Ständigt nya krav på snabbare reaktioner, ökad transparens och nya uttryckssätt gör gamla revirgränser förlegade och fördomsfulla.

Då blir det direkt kontraproduktivt när olika discipliner startar sina egna intresseorganisationer, kanslier och tävlingar (förstås). Och emellanåt dessutom uttrycker att det är de som ”tagit över huvudrollen från traditionell reklam”. Milda makter – ”traditionell reklam”, vad är det? Marknadskommunikationen är så mycket mer mångfacetterad. Måste vara det. Att stirra sig blind på en enskild medieform är lika effektivt som att studera omvärlden med skygglappar.

Det skulle vara till stor nytta för både branschen och dess uppdragsgivare om det blev rensning i floran av särintressen. Det handlar om marknadskommunikation, utifrån alla tänkbara uttryckssätt.

David Orlic har, som en av grundarna till Volontaire, förstått det här för länge sen. Byrån som sprängt de gamla snäva ramarna producerar inte ”reklam” utan paketerar sina uppdragsgivares kommunikation på det sätt som för tillfället är lämpligast. Ibland genom att låta ”utomstående” ta över helt och hållet. Som exempelvis i Curators of Sweden, där Svenska Institutet och Visit Sweden gett ordet till svenska folket i Twitter-kontot ”IM Sweden”. Den mest äkta (och uppmärksammade) Sverige-bild som någonsin målats i marknadsföringen av vårt land. Det har inte bara belönats med guldägg, 100-wattare och Grand Prix i Cannes, utan även åstadkommit resultat långt utöver budget.

Bara ett exempel på hur viktigt det är att lyfta blicken över de höga disciplin-staketen.

Jag hoppas David Orlic vill jobba för att riva dessa gärdesgårdar.

Carin Fredlund

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev