Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

"En reklamtävling värker fram"

Publicerad: 16 Februari 2011, 12:34
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:21

Dagens Medias chefredaktör Fredrik Svedjetun om första omgången av "Topp fem".


Jag har tidigare hyllat Icas reklam med Jerry, praktikanten med Downs syndrom som klev in i matjättens såpa hösten 2009.

Det var kommunikation som fick mig att häpna. Och just det faktum att jag häpnade födde senare en obehaglig insikt om att jag bär på fördomar. Reklamen med Ica-Jerry var genialisk, banbrytande – och samhällsförbättrande.

Vid årsskiftet i år slog Ica och reklambyrån King till igen. Med stort allvar deklarerade Hans Mosesson, Ica-Stig, att han har rökt i 40 år, att det nu är dags att sluta, och att han vill att alla andra rökare följer hans exempel. Allt knyts samman med Facebook, där man kan följa Mosessons kamp, och med samarbeten med Sluta röka-linjen, Cancerfonden och Non Smoking Generation. De som vill kan även be Ica-Stig uppmana en kompis om att det är dags att fimpa för gott.

Det hela är oväntat, modigt och riktigt, riktigt bra.

Därför var det med stor glädje som jag konstaterade att juryn – exklusive Kings Frank Hollingworth som saknade rösträtt beträffande den här kampanjen – enhälligt slog fast att ”Ica-Stig slutar röka” är en solklar vinnare i vår nya kreativitetstävling ”Topp fem”, som vi redovisar stort i det här numret. Jag är också glad över att de andra vinnarna, Lernia, Ikea, Comhem, och Volvo, håller en mycket hög klass. Ambitionen är att ”Topp fem” ska lyfta fram och diskutera den bästa kommunikationen som Sverige har att erbjuda, och så ser det också ut att bli.

Jag vill samtidigt vara ärlig och säga att allt inte blev klockrent.

För det första var tävlingen bristfälligt organiserad av mig, vilket resulterade i att för lite tid blev över för juryn att diskutera det viktigaste av allt – de fem vinnarna och vad som gör dem så bra.

För det andra var en stor andel av de cirka 60 bidragen som lämnades in från fel tidsperiod, det vill säga från andra månader än januari 2011. Jag har uppenbarligen inte varit tillräckligt tydlig om reglerna.

När dessa kampanjer hade gallrats bort blev urvalet för tunt för juryn, vilket delvis beror på att januari inte är en särskilt reklamintensiv månad. Vi valde därför att även godkänna kampanjer som gått upp mot slutet av december, och fortsatt in i januari. Det innebär att vissa byråer – som följt reglerna – inte är med och tävlar, trots att de borde ha fått det.

Jag ber er ha överseende med detta. Det här är starten på något som kan bli riktigt bra. Vi ska vässa konceptet ytterligare till nästa gång, låta tävlingen värka fram.

Du anmäler din byrås bidrag för februari månads omgång via dagensmedia.se. Där finner du också alla regler för tävlingen – den här gången mer tydligt sammanfattade.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.