Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag01.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

”En matkasse kan bli en nöjesupplevelse”

Publicerad: 31 Augusti 2011, 07:31
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:07

I vårt upplevelsesamhälle där 99 procent av ungdomarna spelar dataspel är paketeringen av produkter och tjänster viktigare än någonsin.


Ämnen i artikeln:

Svenska Spel

Det är forsknings- och konsultbolaget Kairos Future som tagit fram rapporten "Nöjesplånboken”, som sponsrats av Svenska Spel.

I rapporten framgår att nöjeskonsumtionen har fått en allt större andel av plånboken, en följd av att dagens människor i högre utsträckning hela tiden jagar efter upplevelser.

Ett faktum som även marknadsförare kan dra nytta av.

– I dag arbetar marknadsförarna ofta mot sociala medier, men nu gäller det att gå in ännu mer på djupet för att förstå hur ungdomarna använder sig av de nya digitala plattformarna, säger framtidsforskaren Jörgen Jedbratt.

Som exempel tar han statistik som visar att 99 procent av de svenska ungdomarna mellan 15 och 24 år spelar datorspel.

Han menar att omställningen till ett datorspelssamhälle, eller gamification, som han kallar det, kan appliceras på marknadsföring.

Enligt den teorin skulle till och med en matkasse kunna göras till en nöjesupplevelse.

– Varför kan det inte vara roligt att betala räkningar? Allt handlar om smart paketering. Apple är ett bra exempel på ett bolag som har förstått. Titta bara på hur många Youtube-klipp det finns på vanliga människor som packar upp sin nya Iphone. Något vardagligt har helt plötsligt blivit en upplevelse som människor vill dela med sig av.

Magnus Kempe är projektledare för ”Nöjesplånboken”:

– Rapporten visar också att de företag som tror att de bara säljer till behovskonsumenter kan dra nytta av upplevelsesamhället. Hos många livsstilsvarumärken misslyckas marknadsförarna med att få upplevelsen att återspeglas i själva produkten eller tjänsten.

Jörgen Jedbratt fyller i:

– Det handlar om att erbjuda något mer. Ett bra exempel är Levis flaggskeppsbutik, som blivit en ny typ av mötesplats för social shopping. I och med att människor är ensammare än någonsin kan butikerna kliva in och bli en ny mötesplats.

Dante Thomsen

Ämnen i artikeln:

Svenska Spel

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.