Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

En jäkligt knepig tv-ekvation

Publicerad: 14 April 2015, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:06


Det fanns en tid, för inte så många år sedan, då inköpscheferna var tv-bolagens viktigaste nyckelpersoner. Deras förmåga att lägga beslag på de hetaste, mest spännande och lovande amerikanska serierna var helt avgörande för tv-kanalernas långsiktiga framgång.

Detta var framförallt Kanal 5:s paradgren. Serier som ”CSI”, ”2 1/2 män”, ”Vänner” och ”Greys anatomy” har under många års tid agerat ratingmonster i kanalens primetime-tablå och bäddat för mediebolagets exceptionella lönsamhet under 2000-talet.

Men nu är läget ett helt annat. Amerikanska serier har aldrig varit så stendöda på svensk tv som under våren 2015.

tv3 sjösatte under första kvartalet tre nya amerikanska inköp på bästa sändningstid. Samtliga har plockats bort från sin plats i tablån till följd av vikande tittarsiffror.

Prestigeförvärvet ”Backstrom” flyttades från söndagar 21:00 till fredagar 20:00 – självmordssloten – där den i fredags sågs av 78 000 tittare. ”State of affairs” plockades bort från 21:00 på torsdagar efter 123 000 tittare den 26 mars, och återkom en knapp månad senare på den nya sändningstiden 22:00.

”Girlfriends guide to divorce” fick lämna 21:00 på måndagar, efter sensationellt låga 57 000 tittare, och förpassades till klockan 01:30 på natten. Det innebär i stort sett pengar i sjön för MTG TV eftersom tv-huset inte har rätt att sända serien i play.

Kanal 5 har gjort läxan något bättre än TV3 i vår. Kanalen – vars ryggrad länge har bestått av inköp – har undvikit att placera nya amerikanska serier på bästa sändningstid. Långkörare som fortfarande fungerar, exempelvis ”Greys anatomy” och ”CSI”, har kvar sin plats i primetime, men med hälften så många tittare som förr.

För TV4 och SVT är läget något annorlunda. De är större och starkare, och har sedan lång tid tillbaka byggt upp en relation med tittarna baserad på svensk lokalproduktion.

Det blir allt mer uppenbart att framtiden för de svenska tv-bolagen handlar om lokala produktioner, livesänd sport och livesänd underhållning. Allt annat kommer mer aptitligt att serveras av Netflix, HBO och andra typer av internetbaserade streamingtjänster.

Frågan är hur många av tv-kanalerna på den lilla svenska marknaden som kan attrahera tillräckligt stora volymer för att kunna fylla sina tablåer med ett sådant, ofta mer kostsamt, innehåll. För problemet är att annonsintäkterna på sikt kommer att minska när linjär-tv krymper, samtidigt som distributionsintäkterna hotas när konsumenterna kräver större frihet och lägre kostnader hos operatörerna.

Det hela är en jäkligt knepig ekvation, vars konsekvenser kommer att bli omfattande. Läs mer om saken på sidorna 12-13 och 16-19 i det här numret.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.