Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Strategi och analys

En historisk succé

Historiesegmentet har fullkomligt exploderat de senaste åren. Bonnier Publications Världens Historia storsatsar nu på nätet.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se


Publicerad: 16 Mars 2011, 08:41
Uppdaterad: 06 December 2015, 15:17

Ämnen i artikeln:

Bonnier PublicationsTalentum

I början av 2000-talet fanns det en enda historietidning på marknaden, Populär Historia. Snart finns 12 historietidningar, inklusive oneshots.

Världens Historia lanserades 2005, men tidningen har stått stark i den ökande konkurrensen, berättar produktchefen Jakob Lönnborg.

– Vi har resurser att göra en unik, högkvalitativ produkt. Det tror jag är nyckeln till att Världens Historia fungerat så bra, säger han.

Bonnier Publications har det senaste året satsat mycket på nätet. Världenshistoria.se har under den tiden ökat trafiken med cirka 600 procent, uppger Bonnier Publications. Sajten finns på fem språk och tillsammans har de 130?000 besök per månad. Drygt var fjärde besökare är under 34 år.

Som Dagensmedia.se tidigare har skrivit släppte Världens Historia nyligen ytterligare en sajt – en specialsajt om andra världskriget.

I april kompletteras sajten med en oneshot om andra världskriget.

Jakob Lönnborg tror att konkurrensen i segmentet bidrar till det ökande historieintresset.

– Tidningarna exponeras bättre i butik, samtidigt som andra medier också hakar på trenden. Vi har också klarat oss fint genom nedgången under 2008, vilket har gjort att många andra förlag har kikat på samma segment.

Talentum är det senaste förlaget att ge sig in i historiesegmentet med titeln Teknikhistoria. Det första numret släpptes förra året exklusivt för systertidningen Ny Tekniks läsare.

Men nästa nummer, som släpps i mitten av mars, distribueras via Interpress i cirka 1?000 butiker.

– Då prenumerationsförsäljningen gått mycket bra, så hoppas vi mycket på lösnummerförsäljningen. Ambitionen är att sälja 2?000–4?000 exemplar, säger Mikael Bergh, marknadschef på Ny Teknik.

Prenumerationer är dock det bärande intäktsbenet för tidningen. Enligt Mikael Bergh har Teknikhistoria i dag cirka 9?300 prenumeranter.

Nu ser man sig om efter ett säljbolag.

– Vi letar för närvarande ett annonssäljbolag. Men med snart 10 000 betalande läsare och en tryckupplaga på 24 000 exemplar så borde det gå att få in pengar.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.