Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

EM byter reklam

Publicerad: 16 Februari 2011, 07:39
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:21

Möbelkedjan EM expanderar och passar samtidigt på att se över reklamkonceptet. Siktet är inställt på storstäder. "Där kan vi lättast öka", säger vd Anders Högberg.


EM:s reklamkoncept har de senaste åren haft temat ”Lite mera du”. Vd Anders Högberg är förtegen om planerna för den nya kommunikationen, men säger att kedjan ska utveckla det spår man slagit in på.

– Vi ser ett behov av att tydliggöra EM. Många vet att vi finns, men en låg andel vet vad vi står för. Det vill vi försöka förändra, säger Anders Högberg.

Möbelhandeln omsatte 27,9 miljarder kronor 2010, enligt HUI. Det är en ökning med 3,8 procent jämfört med 2009.

EM har enligt kedjans egna uppgifter en marknadsandel på 6-7 procent, men i storstäderna ligger den betydlig lägre. Därför satsar man nu på just storstäderna. Nyligen öppnade kedjan två butiker i Stockholmområdet och till sommaren följer en tredje – denna gång i Bromma.

– Det är i storstäderna som vi ser att vi lättast kan öka marknadsandelen.

Hur snabbt ska ni växa?

– Vi brukar säga att vi ska växa i affärsmässig takt, vilket betyder att vi ska växa så snabbt som vår organisation och marknaden klarar av det. Långsiktigt ser vi en potential att fördubbla omsättningen i konsumentledet.

Mio har de senaste två åren gett ut en vårkatalog – något som varken EM eller jätten Ikea gör. Hösten är annars normalt sett heminredningskedjornas starkaste försäljningsperiod, enligt HUI.

Mio hade dock ett bra år förra året och vände en förlust till vinst. Resultatet efter finansiella poster uppgick till 67,7 miljoner kronor för det brutna räkenskapsåret 09/10  - en ökning på närmare 100 miljoner kronor. Ikea-koncernen gjorde samma år en vinst på 26,5 miljarder kronor globalt.

Av heminredningskedjorna är Ikea också den som lägger mest pengar på marknadsföring. Förra året köpte kedjan medier för 411 miljoner kronor brutto, enligt Sifo reklammätningar. Mio och EM lade 159 respektive 97 miljoner kronor brutto.

Ikea drog nyligen igång en omfattande kökskampanj, med budskapet ”Drömkök åt alla”. Ett tema som Ikea jobbat med i ungefär fem år.

Kedjan har de senaste åren lagt allt med fokus på sociala medier, och vann bland annat en rad reklampriser för kampanjen ”Facebook showroom”.

– Digitala och sociala medier börjar verkligen få en djup förankring i företags kommunikation. Vi lär oss hela tiden och ser också att vi får roi på våra investeringar. Så sociala medier kommer att vara fortsatt viktiga, säger Nils Larsson, marknadschef på Ikea.

”Uppdrag granskning” riktade nyligen hård kritik mot Ikea och grundaren Ingvar Kamprad i två reportage. Än så länge är det dock för tidigt att med säkerhet säga hur det påverkar varumärket på sikt.

– Så här långt har vi sett ganska mycket kundreaktioner vilket visar att det finns ett stort intresse kring Ikea. Vi lär oss av den här typen av uppmärksamhet inför framtiden.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.