Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Strategi och analys

Elon turnérar Sverige runt med FLX

Publicerad: 25 September 2012, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:59

Den fete skånske mannen frustar och spottar spettekaka över det rökfärgade glasbordet: ”Allt jag har är betalat cash! Soffan är cash! Bilen är cash. Cash, cash cash!” Scenen är huvudnummer i en av Elons nya reklamfilmer – som utspelar sig i olika landsändar.


Ämnen i artikeln:

ElonOMDFLXSvensson

En lång rad bilar står uppradade utanför den pampiga, 200 kvadratmeter stora putsvillan i Stockholmsförorten Spånga. Skylten ”Filminspelning” och två gigantiska strålkastare i trädgården, som omgärdas av ett lågt staket i italiensk marmor, vittnar om att här pågår något som inte hör till vardagen i det tämligen välbärgade bostadsområdet.

– Vi hade tur att FLX hittade den här villan. Den är till salu, så den var helt tom, säger Filip Lindquist, ad på reklambyrån Svensson, som ligger bakom reklamkonceptet.

Vardagsrummet, där filmens sista scen spelas in, har istället försetts med två vräkiga skinnsoffor och på soffbordet framför står Skånes stolthet spettekakan. Ovanför den öppna spisen hänger en Andy Warhol-liknande tavla föreställande den skånska karaktären.

Han brusar upp när säljaren från Elon föreslår att vitvaru­köpet görs på avbetalning.

– Jag är en själv made man, allt jag har är betalat cash! Soffan är cash, bilen är cash! Cash, cash, cash! skriker skådespelaren Michael Petersson på bredaste skånska med spettekakan sprutande ur munnen.

Tills han sätter i halsen. Och tagningen får avbrytas för en stund.

Michael Petersson dricker lite vatten och är redo för en ny tagning.

– Spettekakan var inte god, den smakar bara socker, säger han till Dagens Media när scenen är avklarad.

Michael Petersson har blivit något av en veteran i reklamfilmssammanhang och har varit med i ungefär 25 filmer, berättar han. Nyligen var han exempelvis med i en film för Arbetsförmedlingen.

– Det passar mig bra med roller som är lite överdrivna, och där jag får leva ut och brusa upp lite.

På två dagar spelar Svensson, produktionsbolaget FLX och resten av filmteamet in fyra reklamfilmer för Elon. En film utspelar sig som sagt i Skåne, den andra i Småland, den tredje i Närke och den sista filmen får norrländskt tema. Syftet är att lyfta fram det svenska, eftersom Elon enligt egna uppgifter är störst i Sverige på vit­varor.

Samtliga filmer spelas dock in runtomkring Stockholm.

– I den bästa av världar hade vi rest till landskapen och spelat in, men det är inte praktiskt med så långa förflyttningar. Vi har istället försökt hitta miljöer som känns som landskapen, säger regissören Måns Herngren under en rökpaus när utskällnings­scenen är färdiginspelad, säger Michael Petersson.

Han kontaktades för ett halvår sedan av reklambyrån och redan då inleddes samarbetet.

– Det är ganska ovanligt att man som regissör får komma in så tidigt, men jag tycker det är bra när idéerna får mogna fram. Filmerna bygger ju också på karaktärer och de vi castat är i de flesta fall inte skådespelare.

Varför vill ni inte ha skådespelare?

– Vi ville ha människor med olika dialekter och det är ganska svårt att hitta skådespelare med utpräglade dialekter i dag. De flesta verkar ha tvättat bort sin dialekt.

Liksom Elons tidigare reklam­filmer bygger även dessa på humor. Karaktärerna är därför kraftigt överdrivna för att ge en komisk effekt.

Hur vet man att något är roligt efter många tagningar?

– Jag tycker mig veta det på grund av min erfarenhet. För det första måste man förlita sig på att idén är kul. Det är lätt att man börjar ifrågasätta det när man kollat på samma klipp gång på gång, säger Måns Herngren.

Elon och Svensson har jobbat tillsammans sedan 2006. Konceptet har skruvats genom åren från att Elonmannen i början var den komiska karaktären till att personerna omkring honom nu utgör de humoristiska inslagen.

Manus är skrivet av Filip Lindqvist och copywritern Tomas Carrfors.

– Som team försöker vi alltid göra kommunikation som tar tittarna på allvar och bjuder dem på något. När man agerar på en marknad med många aktörer som pratar om priser så måste vi gå en annan väg och försöka nå människor i magen, eller ännu hellre, i hjärtat, säger Tomas Carrfors och fortsätter:

– Om man nu ska ta tittarnas tid i anspråk, som de i ärlighetens namn inte ens är intresserade av att dela med sig av, då är man ju direkt oförskämd om man inte ger dem en upplevelse som är större än att de får en prislapp kastad i ansiktet.

Arbetsgrupp

Produktionsbolag FLX

Regi: Måns Herngren

Producent: Sandra Sohlman

Fotograf: Victor Davidsson

Reklambyrå Svensson

Ad: Filip Lindqvist

Copy: Tomas Carrfors, Jenny Kallur

Projektledare: Anna Lennström

Produktionsledare: Christina Berntzon

Mediebyrå OMD

Produktionsledare: Maria Bäckman

Kund Elon

Marknadschef: Jimmy Sander

Marknadskoordinator: Lisa Helldén

Offline Thelma & Louise

Online/Ljud Stopp

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

ElonOMDFLXSvensson

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.